Żołnierze imperialni wkroczyli do bazy…

Imperial_Assault_logo

"Imperial troops have entered the base." 
- Star Wars: The Empire Strikes Back

Star Wars: Imperial Assault to gra, w której kierujemy małymi zespołami uderzeniowymi i mierzymy się w walce naziemnej z siłami naszego przeciwnika. Gra oferuje możliwość rozgrywania bitew 1vs1 w trybie skirmish, w którym dwóch graczy mierzy swe siły na losowej mapie, próbując zrealizować postawiony cel lub wyeliminować jednostki przeciwnika. Dzisiaj przyjrzymy się temu trybowi rozgrywki, a podczas następnych spotkań spróbujemy przygotować nasze własne oddziały uderzeniowe dla każdej frakcji.

Odprawę czas zacząć!

Bitwa w trybie skirmish

"(...) A strike team will land on the moon and deactivate the 
shield generator." - General Madine, Star Wars: Return of the Jedi

Skirmish to jeden z dwóch trybów gry dostępnych w Imperial Assault, który jest zaprojektowany z myślą o potyczce dwóch graczy. Jednocześnie jest to jedyny tryb rozgrywany na turniejach. Na czym on polega?

Skirmish oferuje szybkie i dynamiczne bitwy, w których stają naprzeciw siebie dwa oddziały dowodzone przez graczy. Celem bitwy jest zdobycie 40 punktów zwycięstwa (PZ). Punkty zdobywa się pokonując figurki przeciwnika lub wypełniając cel misji. Każda misja jest inna od pozostałych, więc PZ można zdobywać na różne sposoby. W jednej misji musimy zdobyć i przenieść/utrzymać punkt kontrolny; w innej może pojawić się ‚trzecia’ strona nastawiona agresywnie do obu graczy. Możemy też otrzymać możliwość zbombardowania wszystkich jednostek, które mają pecha znaleźć się w strefie zrzutu.

Misja wylosowana, oddziały zebrane, kawałki mapy gotowe do złożenia.

Misja wylosowana, oddziały zebrane, kawałki mapy gotowe do złożenia.

Gra w tym trybie wymaga od obu graczy stworzenia własnego oddziału, który składa się z dwóch elementów. Pierwszym jest zbiór wybranych kart Deployment i przypisanych do nich figurek, a drugim Command Deck. Dodatkowo przynajmniej jeden z graczy powinien mieć przygotowany Mission Deck (lub w prostszym wariancie przynajmniej jedną misję) i wszystkie elementy potrzebne do rozegrania misji (żetony terminali, drzwi, specjalne żetony używane w danym scenariuszu). Zasady tworzenia oddziałów są takie same dla obu graczy. Turniejowe armie muszą spełniać poniższe zasady:

  • Sumaryczny koszt jednostek nie może przekroczyć 40 punktów.
  • Ilość kart w Command Decku musi być równa 15.
  • Sumaryczny koszt kart w Command decku nie może przekroczyć 15 punktów.

W rozgrywce turniejowej Mission Deck musi składać się ze wszystkich dopuszczonych do gry misji. Aktualne zasady turniejowe precyzują, że misjami dopuszczonymi do turniejów są te rozgrywane na mapach Mos Eisley Outskirts, Massassi Ruins i Moisture Farm. Jest to sześć misji dostarczonych wraz z zestawem podstawowym. Średni czas trwania pojedynku na turnieju to 55 minut i dodatkowo 10 minut na przygotowanie mapy.

Przygotowanie do rozgrywki odbywa się w pięciu krokach:

  1. Gracze wykładają swoje karty Deployment i przypisane do nich figurki na stół, a nastepnie tasują swoje Command Decki.
  2. Właściciel ‚tańszej’ armii (składającej się z kart o sumarycznym niższym koszcie niż 20150503_205541koszt kart przeciwnika) przejmuje żeton inicjatywy. Jeśli obaj gracze mają karty o takiej samej sumie kosztów, to wyznaczenie gracza z inicjatywą odbywa się losowo.
  3. Gracz z inicjatywą wybiera losowo jedną z misji z Mission Decku, a następnie obaj gracze przygotowują mapę do niej przypisaną. Za dostarczenie odpowiednich elementów mapy i żetonów do złożenia scenariusza odpowiada gracz z inicjatywą.
  4. Gracz z inicjatywą wybiera jedną z dwóch Deployment Zone (grupy pól zaznaczone na mapach kolorem niebieskim lub czerownym), w której rozstawia wszystkie swoje jednostki. Następnie drugi gracz rozstawia swoje jednostki w pozostałej strefie.
  5. Każdy z graczy dobiera po trzy karty ze swojego Command decku.
Gotowi do bitwy!

Gotowi do bitwy!

Rozgrywka podzielona jest na rundy, które z kolei dzielą się na dwie fazy:

  • Faza aktywacji. Najpierw rozpatruje się efekty aktywowane na początku rundy. Gracz z inicjatywą ma pierwszeństwo. Należy pamiętać, że gdy drugi gracz zacznie aktywować swoje efekty, to pierwszy nie będzie mógł już na nie odpowiedzieć, bo jego ‚okienko czasowe’ już minęło. Następnie, rozpoczynając od gracza z inicjatywą, gracze naprzemiennie aktywują swoje karty Deployment i związane z nimi figurki. W ramach aktywacji każda figurka może wykonać dwie akcje. Dostępne akcje to: uzyskanie punktów ruchu, atak, specjalna akcja, interakcja. Figurka nie może w ramach jednej aktywacji wykonać dwóch ataków oraz dwóch takich samych specjalnych akcji. Dodatkowo jeśli figurka wykona atak, to nie może również wykonać specjalnej akcji, która pozwala zaatakować inną figurkę (przykładowo Darth Vader nie może najpierw zaatakować, a następnie skorzystać ze specjalnej akcji ‚Brutality’). Jeśli gracz nie ma więcej kart do aktywacji, to przeciwnik aktywuje kolejno pozostałe swoje karty. Faza kończy się, gdy wszystkie karty Deployment zostały aktywowane.
  • Faza statusu – składa się z czterech kolejnych kroków: odświeżenie wszystkich wyczerpanych podczas aktywacji kart; dociągnięcie po jednej karcie z Command Decku plus dodatkowo po jednej karcie za każdy kontrolowany terminal; rozpatrzenie efektów aktywowanych na koniec rundy; przekazanie inicjatywy. Po zakończeniu tej fazy zaczyna się nowa runda.

Gra kończy się, gdy jeden z graczy zdobędzie 40 PZ.

Skirmish w praktyce

"Freeze! You Rebel scum."
- Imperial Commander, Star Wars: Return of the Jedi

Zanim zaczniemy tworzyć nasz własny oddział musimy uświadomić sobie, że tryb skirmish wymusza na graczach pewne zachowania ze względu na swoją specyfikę.

  • inicjaInicjatywa jest przechodnia – na koniec każdej fazy przechodzi w ręce gracza przeciwnego. Obecnie nie ma szans na spotkanie się jednostek i atak już w pierwszej rundzie. Prawdziwe starcia zaczynają się dopiero w drugiej rundzie, dlatego nie warto rozpoczynać gry z inicjatywą. Bardzo opłacalne jest też przejęcie inicjatywy w zaskakującym dla przeciwnika momencie. Pomocne mogą okazać się karty: * Devious Scheme (Deployment Card) dla frakcji Mercenary oraz Command Cards: Take Initiative i I Make My Own Luck dla frakcji Rebel (karta przypisana do Hana Solo).

    Szturmowiec - jedna karta (aktywacja), a trzy figurki do poruszenia

    Szturmowiec – jedna karta (aktywacja), a trzy figurki do poruszenia

  • Liczba aktywacji to liczba wystawionych kart Deployment. Warto mieć przewagę w liczbie dostępnych w danej rundzie aktywacji nad graczem przeciwnym. W takiej sytuacji możemy aktywować nasze najsilniejsze jednostki po tym jak przeciwnik aktywuje wszystkie swoje jednostki na planszy. Zyskujemy w ten sposób wiedzę o posunięciach przeciwnika, możemy reagować na jego ruchy i skupić się na eliminacji jego najgroźniejszych jednostek, które będą najprawdopodobniej aktywowane jako ostatnie, a więc tuż przed naszymi najsilniejszymi postaciami.
  • Liczba figurek jest równa lub większa liczbie aktywacji. Warto mieć przynajmniej jedną grupę zawierającą więcej niż jedną figurkę. Przykładowo aktywując kartę Szturmowców mamy do dyspozycji aż trzy figurki. Możemy jedną z nich ustawić obok terminala, by zapewniła nam w fazie statusu dodatkowy dociąg Command Card, a resztę rzucić do ataku.
  • Gracz wygrywa bitwę, gdy zdobędzie swój czterdziesty PZ – w tym momencie gra automatycznie się kończy. Należy o tym pamiętać, bo może się okazać, że nasz przeciwnik zakończy grę, w czasie gdy my dopiero wprowadzamy nasz plan na zwycięstwo w życie…

Czy wszystko jasne żołnierze? Jeśli macie jakieś pytania, to teraz jest odpowiedni czas by je zadawać. Na naszym następnym spotkaniu omówimy przykładowe oddziały dla każdej z frakcji. Rozejść się!

PS. Warszawscy gracze Imperial Assault spotykają się zwykle w poniedziałki oraz we wtorki w Paradoxie. Aktualne informacje o spotkaniach możecie znaleźć na poniższych stronach:

Imperial Assault na forum galakta.pl

Imperial Assault na forum starwars.sztab.com.pl

grupa Imperial Assault na FB

PS2. Wszystkich graczy zainteresowanych większą imprezą zapraszam już dzisiaj na turniej Regionalny, który odbędzie się 11.07. w Warszawie. Szczegóły znajdziecie poniżej:
https://pl-pl.facebook.com/events/855900611137155/

3 myśli nt. „Żołnierze imperialni wkroczyli do bazy…

  1. Pingback: Generale, przygotuj swoich ludzi! | X-Wing Gra figurkowa

  2. Pingback: Nie potrzebujemy tych szumowin | X-Wing Gra figurkowa

  3. Pingback: Mały oddział Rebeliantów | X-Wing Gra figurkowa

Możliwość komentowania jest wyłączona.