Vassal – instrukcja

1. Instalacja.

Zabawę rozpoczynamy od udania się na stronę główną programu Vassal.

Pobieramy wersję na interesującą nas platformę sprzętową, następnie odwiedzamy stronę poświęconą modułowi X-winga.

Pobieramy plik ostatniej wersji modułu głównego (rozszerzenie .vmod) i umieszczamy je w katalogu Vassala. Kolejnym krokiem będzie instalacja samego modułu. Uruchamiamy Vassala, File > Open module > wskazujemy mu plik .vmod i czekamy aż załaduje sobie elementy… I to wszystko 🙂 No dobra, oficjalnie wszystko, ale warto ze strony z modułem X-winga zgrać sobie pozostałe elementy, nie są obowiązkowe, ale pomagają w grze i przyśpieszają wiele spraw 🙂 Są to:

● Universal_Map_Pack_1.0.vmdx – plik z dodatkowymi mapami – aby zainstalować, klikamy prawym przyciskiem na moduł x-winga w programie vassal, interesuje nas komenda Add Extension, wskazujemy plik .vmdx i czekamy aż załaduje.01-extension

● Squad_Building_Templates_v2-5.2.3.zip – jest to komplet wszystkich statków dzięki którym szybciej stworzycie interesujące was rozpiski. Wspomniałem na wstępie, że wszystkie karty zostały pozbawione tekstu, podobnie jest z podstawkami, w oryginalnym module pozbawiono je wartościami ataku, obrony tarcz itd. Możemy je sobie sami poustawiać (więc musimy mieć oryginalną grę aby znać wartości), powyższy zestaw plików to nic innego jak praca dobrego człowieka, który poustawiał wszystko i pozapisywał do wykorzystania w grze. O obsłudze plików .vlog napiszę później, na tym etapie warto wiedzieć po co je ściągamy 🙂

● Starting_Layout_5.2.3.vlog – podobnie jak wyżej, tylko dotyczy elementów dodatkowych jak wskaźniki manewrów, skały itp.

Na razie nudy… gdzie statki? gdzie kości? potyczki… Zbliżamy się, zbliżamy 🙂

Czas na odpalenie samej gry, w oknie programu Vassal klikamy dwa razy na moduł X-winga i przenosi nas do ekranu, w którym zapyta czy chcemy grać w trybie online czy offline. Wybieramy opcję online i klikamy next, wskazujemy którym graczem chcemy być, niech to będzie „Player 1”. Następnie wskazujemy na jakiej mapie 3×3 chcemy grać.

Witamy na X-wingowym Vassalu.

Aby móc cokolwiek zrobić, musimy uruchomić nową grę, a to zaczynamy od stworzenia nowego pokoju. W zaznaczonym na czerwono polu wpisujemy nazwę pokoju i klikamy enter.02-newgame
Następnie w menu głównym klikamy File>New game, wybieramy numer gracza oraz pole gry.

2. Tworzenie, zapisywanie oraz wgrywanie eskadr.

Wszystkie elementy potrzebne do gry znajdziecie po kliknięciu w przycisk „Pieces”. W oknie znajdują się wszystkie komponenty gry, karty, statki, diale, żetony, które można przeciągać na stół i dowolnie konfigurować.03-pieces

W tym momencie możemy konfigurować ręcznie lub skorzystać z gotowych szablonów ( plik Squad_Building_Templates_v2-5.2.3.zip który zgraliśmy na początku). Moim zdaniem warto spróbować skonfigurować sobie jeden statek, pomaga to zapoznać się z komendami które przydadzą się później.

● Umieszczamy na stole jeden wybrany dial i jeden statek
● Diale oraz statki podpisujemy za pomocą menu kontekstowego, komenda „Set Big Tag” dla statku, „Craft ID” dla diala oraz „Set Pilot ID” dla karty. Możemy dla każdego z nich użyć tego samego skrótu klawiszowego – Shift-N

Konfigurujemy statki za pomocą menu kontekstowego > „Set Stats” lub skrótów klawiszowych.

Została tu zastosowana następująca zasada:
Alt+litera – dodanie punktu, alt+ctrl+litera – odjęcie punktu

p – wartość piłota (pilot skill)
a – atak (attack)
d – zwrotność (defense)
h – kadłub (hull)
s – tarcze (shields)

Jak widać znajomość angielskiego się przydaje 🙂 Dlaczego warto znać te skróty? Przyjęło się, że statystyki modyfikuje się na bieżąco w trakcie gry, tak aby łatwiej było śledzić sytuację na stole. Zamiast patrzeć na karty naszego przeciwnika, już na stole widać, że Szept ma Instynkt Veterana, bo Umiejętność Pilota na statku ustawiona jest na 9. Podobnie ma się z Urządzeniem Maskującym na Felu, ustawia się wartość Zwrotności na 4, do momentu aż spadnie. W momencie gdy statek dostaje obrażenie, po prostu modyfikujemy wartość tarcz. Przeciwnik wgryza się już w kadłub? Wykładamy kartę talii obrażeń najpierw na stół, aby pokazać przeciwnikowi, że to zrobiliśmy, następnie odkładamy ją na odpowiedni statek na swojej ręce i modyfikujemy wartość kadłuba na stole (alt+ctrl+h). Koniec liczenia ile ten Decimator ma już wbite, wszystko widać jak na dłoni 🙂

Żetony Namierzania – w oknie „Pieces” znajduje się ktegoria „Chits”znajduje się tylko jeden, możemy albo przeciągnąć go dwa razy na stół, podpisać i za pomocą menu kontekstowego zmienić kolor jednego, lub po prostu używać jednego koloru czerwonego podpisanego jako statek któremu odpowiada.04-chits

Zapisywanie – chyba najważniejsza funkcja, nie wyobrażam sobie konfiguracji za każdym razem. Układamy sobie wszystkie elementy na stole a następnie klikamy „File” a następnie „Begin Logfile…”, zaznaczamy wszystkie elementy (uwaga, wszystkie muszą się znajdować widoczne na stole, oraz muszą być całe zaznaczone). Wciskamy skrót klawiszowy Ctrl+d (od delete), a następnie klikamy przycisk undo do momentu kiedy eskadra pojawi się na stole.05-undo

Pojawiła się? „File” a nastepnie „End Logfile”, nazywamy jak nam się podoba i gotowe. W ten sposób zostały przygotowane wszystkie statki w zgranym pliku Squad_Building_Templates_v2-5.2.3.zip.

Wgrywanie zapisanych eskadr – z menu wybieramy „Load Continuation…”, a następnie klikamy przycisk „-| ” do momentu kiedy elementy pojawią się na stole.06-redo

3. Konfiguracja obszaru gry

Mapa – przycisk „map” – najlepiej gdy widzimy całą na ekranie, można za pomocą lupy oddalać i przybliżać pole gry.

Okno gracza – otwieramy za pomocą przycisków 1,2,3,4,5 itd, które odpowiadają przypisanemu numeru gracza, wybranemu w trakcie uruchamiania gry.

Talia uszkodzeń – przycisk – klikamy raz na przycisk „Spawn Std Deck”, widziałem już talie po 66, albo więcej kart 😉 Uważajcie w tym miejscu, bo nie da się cofnąć tego kroku, klikniecie dwa razy i pozostaje tylko „File”, „Close game” a następnie „New Game”, głupio byłoby po tej całej konfiguracji 🙂 Talia obrażeń pojawi się w waszym oknie gracza. Możemy już zamknąć okno tworzenia talii, nie będzie nam już potrzebne.07-talia-obrazen

Kości – przycisk klikamy i ustawiamy w okolicy pola gry. Jak poradzić sobie kiedy już znajdziemy przeciwnika?

Set up – na chacie podajemy wartość punktową eskadry, jeżeli trzeba losować przyjęło się rzucanie jedną kością na zasadzie hit lub miss.

Rozstawienie eskadr – dogadujecie się, do kogo należy która strona stołu, dla gry live trywialne, bo stoicie na przeciwko siebie, tu mamy 4 możliwości do wyboru 😉 następnie przyciskiem uruchamiamy siatkę, dzięki której widzimy obszary, w których możemy się rozstawić. Rozstawiając asteroidy warto użyć kombinacji Ctrl+L, aby sprawdzić odległości między skałami. Rozstawiamy statki wedle zasad gry i klikamy raz jeszcze w klawisz 3×3 aby pozbyć się siatki.08-asteroida

Diale – najważniejszy skrót – Ctrl+R (Reveal), zakrywamy diale – przy dialu pojawi się mała szara ikona, która oznacza, że nawet jak położycie dial na stół (a dla was jest cały czas widoczny), przeciwnik zobaczy wasz manewr dopiero, gdy ujawnicie go za pomocą komendy Ctrl+R. Manewry należy ustawiać w oknie swojej ręki za pomocą klawiszy „.” oraz „,”. Próba zmiany nawet zakrytego diala, który znajduje się na stole uruchomi sygnał anty-cheatowy.09-diale

Manewry – tu jest najciekawiej, ale po chwili pokochacie ten system. Mamy dwa sposoby, albo menu kontekstowe > albo skróty klawiszowe. Postaram się je wyjaśnić jak najbardziej logicznie.

Używamy następujących klawiszy:

● 1 do 9 – odpowiedzialne są za szybkość.
● Lewy shift – lecimy prosto
● Alt i ctrl – lewy i prawy łagodny skręt – nie starajcie się zapamiętać, który jest odpowiedzialny

za co, po prostu spójrzcie na klawiaturę po lewej stronie od spacji. Klawisz po prawej od prawego skrętu, lewy od lewego.

● Shift oraz alt lub ctrl – ostre skręty
● Manewry unikatowe – z menu kontekstowego mamy dostęp do predefiniowanych s-loopów, beczek itd, każdy ma swój skrót, który poznacie latając danymi statkami

Akcje – mamy do wyboru – albo korzystamy z żetonów które znajdzie się w oknie „Pieces”, albo z opcji klawiszowej która wyświetla akcja na statku. Preferuję tą drugą opcję, jest mniej elementów na stole do przenoszenia. W praktyce korzysta się tylko z żetonów namierzania. Jak ustawić akcję na statku? Mamy trzy linie akcji na statku:

● Shift + A – pierwsza linia
● Ctrl + A – druga linia
● Shift+Ctrl + A – trzecia linia

Chcąc ustawić pierwszą akcję wciskamy Shift i kilkukrotnie wciskamy A, aż ustawi akcję która nas interesuje, itd. Warto zaznaczyć, że pośród akcji do wyboru znajduje się blank, którego możemy ustawić, gdy wykorzystamy daną akcję w trakcie tury.10-fel

Jeżeli nie zrazicie się, tylko będziecie się starać korzystać ze skrótów, w dwie – trzy gry będziecie już nimi spokojnie operować, co mocno przyśpiesza grę. Jak mocno? Wasze 4 tie lecące w formacji chcą zrobić manewr 4 prosto i skupienie? Odkrywacie ich manewry, zaznaczacie wszystkie, shift+4, shift+ a, udało wam się ruszyć swoją formacją szybciej niż przeczytać to zdanie 🙂

Zderzenie – nie uda nam się ich uniknąć, mamy jednak bardzo fajne pomoce. Autorzy modułu przygotowali szablony zderzeń (znajdują się w zapisanym Starting_Layout_5.2.3.vlog). Statek obracamy za pomocą strzałek, wciskając Ctrl możemy robić to bardziej dokładnie. Można też za pomocą kombinacji Ctrl+G(Ghost) sprawić aby statek był niewidzialny ( już wiecie jak maskują się phantomy 😉 ). Pozwala to widzieć przechodzący pod nim manewr zderzenia, z cały czas widoczną ramką podstawki.11-bump

Status statku – czyli jony stress, itd znowu przyda się angielski, podobnie jak w ustawianiu statystyk:
Shift + s – dodanie stresu (stress)
Shift + i – dodanie jona (ion)
Shift + c – uszkodzenie krytyczne (crit)

Wciskając shift oraz ctrl oraz dany klawisz odejmujemy wartość. Co ciekawe, w oknie mapy znajduje się klawisz reset akcji, po rundzie warto go wcisnąć, znikną wszystkie niewykorzystane oka, uniki itd., ale stresy, jony oraz krytyki zostaną. Skoro się ruszaliśmy i robiliśmy akcję to czas na fazę walki 🙂

Sprawdzanie zasięgu – na początku fazy walki należy sprawdzić, w jakim zasięgu znajduje się przeciwnik oraz czy w ogóle jest w polu rażenia naszego statku. Tak jak poprzednio, możemy użyć menu kontekstowego statku, lub użyć kombinacji Ctrl+F dla normalnego pola rażenia, lub Ctrl+L dla statków z wieżyczką. Tą samą kombinacją sprawdzamy Namierzanie Celu.12-zasieg

Kości – za tę czynność odpowiedzialne jest okno kości, mamy w nim symbol kości zielonych oraz czerwonych, przy każdym jest także symbol oka. Przyjęło się w fazie walki komunikowanie – kto do kogo strzela, iloma kośćmi ataku w stosunku do ilu kości obrony uwzględniając wszystkie modyfikatory. Czyli np. „Tie1 to IG-B 2vs5” w momencie kiedy IG znajduje się za skałą w zasięgu 3. Klikamy na symbol czerwonych kości oraz używamy kombinacji Ctrl+1-9 w zależności od ilości rzucanych kości. Jeżeli wypadną jakieś skupienia, możemy kliknąć na ikonkę oka aby zmodyfikować wynik. Każdą z kości możemy przerzucić lub ustawić na dany wynik używając na niej prawego klawisza myszy i wybrania odpowiedniej opcji. Każdą zmianę musimy zakomunikować w oknie rozmowy zanim ją zrobimy. Po wykonaniu ataku piszemy magiczną komendę „Set” (wrócę do niej w za chwilę) i dopiero wtedy obrońca rzuca zielonymi, w taki sam sposób, tylko zaznaczając zielone kości.13-kosci

Jeżeli tylko dacie mu szansę, Vassal okazuje się bardzo przyjaznym środowiskiem, pozwalającym rozegrać sobie jedną czy dwie partyjki każdego wieczoru, bez wychodzenia z domu. Ludzie tam grający są bardzo otwarci i pomocni dla początkujących, z powodu dość dużej ilości spraw do ogarnięcia raczej nie zdarzają się jakieś trolle czy przypadkowe osoby. Na koniec chciałbym powiedzieć o paru praktycznych sprawach oraz zasadach, które pozwolą uniknąć nieporozumienia. Najważniejsza – słowo Set. Jest to słowo klucz na które czeka wasz przeciwnik, odkryliście diale i ruszyliście wszystkimi statkami? Set. Zrobiliście akcje? Set. Nie rzucajcie zielonymi kośćmi obrony zanim przeciwnik nie napisze set po jego rzucie czerwonymi. Piszcie po swoim rzucie czerwonymi, jeżeli już dokonaliście wszystkich modyfikacji. Nie trzeba przesadzać i pisać absolutnie wszystkiego w oknie chatu. Jeżeli waszymi akcjami było poruszenie się 4 Zetkami, a każda zrobiła akcję skupienia, zróbcie wszystkie, a potem Set, na stole widać co się dzieje. Jeżeli macie B-winga z sensorami, musicie napisać, że używacie sensorów przed odkryciem diala. Niby normalne, tak gra się na żywo na stole. Vassal jest właśnie takim stołem, trzeba się nauczyć go obsługiwać, ale to cały czas ta sama gra 🙂 Ostatnią sprawą jest temat szukania przeciwników, twórcy modułu zaimplementowali bardzo fajną opcje oznaczania swojego nicka niebieskim wykrzyknikiem, co oznacza, że szukacie przeciwnika. Zobaczycie kogoś z takim symbolem, walcie śmiało. Po zalogowaniu się na grę czeka się nie dłużej niż 5-10 minut, a najczęściej już ktoś czeka.14-wykrzyknik

Tyle. Mamy nadzieję że instrukcja jest dla Was przejrzysta. Oraz że już wkrótce spotkamy się na Vassalu. Lub twarzą w twarz na lokalnych turniejach.

101 myśli nt. „Vassal – instrukcja

  1. Pingback: buy cialis pills

Dodaj komentarz