Sztuka przewidywania – cześć 1

Wyobraźmy sobie (albo spójrzcie na screena poniżej) sytuację w której dwa nasze B-wingi lecące w kierunku szczeliny (szerokość jednej miarki zasięgu) pomiędzy dwoma asteroidami natrafiają nagle na barykadę przeciwnika w postaci 2 X-wingów.
2X-2B-part1-start1

2X-2B-part1-start2

Co gorsze nasi piloci są z Blue Squadron, co w starciu przeciwko dwóm bohaterom Rebelii (Luke Skywalker i Wedge Antilles) oznacza że jeden z nich może nawet nie oddać strzału, jeżeli oba ataki zostaną skierowane przeciwko niemu.
Przyjmijmy (nie będzie to miało wiekszego wplywu na ten moment), ze wszystkie statki przed faza ruchu maja pelne zycie.
Zadaniem X-wingów powinno być wyeliminowanie z gry jednego b-winga i ustawienie się tak, aby w kolejnej rundzie zachować dalej pełny potencjał bojowy.

Jako strona grająca b-wingami mamy w tym momencie standardowy problem – co zrobić, żeby chociaż raz oddać strzał z naszych B.
Sytuacja nie wygląda zbyt różowo, bo albo zablokujemy siebie i przeciwnika (on straci akcje, ale bedzie strzelał w statki, w które nie wpadł) i będziemy strzelali sie 4vs0 i 4vs1 przeciwko naszym rzutom 4vs2 dwa razy co wypada „troche” gorzej (biorąc pod uwagę, że jeden pewnie jeszcze w luke’a będzie musiał strzelać”, albo spróbujemy pogłówkować i zobaczyć co z tego wyjdzie.
Bardzo pomocne w tym momencie będzie posiadanie miarki „na oko” – wiedząc, jak my się ruszymy jesteśmy w stanie przewidzieć, jak mniej wiecej  wyląduje nasz przeciwnik.

Poniżej przedstawie 3 wybory przeciwnika (dwa bardzo przewidywalne i jedno nietypowe) i omówie jedno nasz posunięcie które zablokuje wiekszość manewrów przeciwnika dając nam chwilową przewagę na polu walki.

2X-2B-part1-ruch1
Podlot do przodu.
Coś czego możemy spodziewać się na 75% grając z mało, bądź średnio doświadczonym graczem. Przeciwnik wie, że ruszamy się pierwsi, wystawi luke na bliższy zasięg (licząc na umiejętność) i wedge z tyłu trochę. Oba statki beda mogły zrobić akcję, a my blokując je stracimy potencjal offensywny (przeciwnik będzie strzelał w statek którym nie blokowaliśmy).

2X-2B-part1-ruch2
Oblot.
Tutaj trochę mniej popularne zagranie. Wedge w pełnym potencjale, a luke obstawia flanke, gdybyśmy próbowali chować się za asteroidę. Dodatkowo świetne ustawienie do wyjścia na podwójne koio i walke na zasięgu 3 w następnej turze.

2X-2B-part1-ruch3
Kontra
Jest to przykład tego, jak ja próbował bym się pozycjonować, wiedząc że przeciwnik nie gra pierwszy raz i może próbować mnie blokować. Jeżeli przeciwnik zrobi miejsce na koio to atakujemy w zasiegu jeden i nieważne co zrobi później, na 90% robiąc zielony manewr będziemy mieli strzał w zasiegu 1-2 w następnej turze też. Taktyka jest skuteczna tylko w momencie, kiedy przeciwnik nie ruszy się jeden do przodu + focus.

Poniżej przedstawiam serię manewrów z wykorzystaniem adv sens, które zablokują wiekszość manewrów przeciwnika, które są w stanie nam zagrozić.

2X-2B-part1-ruchB1
Na obu statkach wykonuję manewr delikatnego skrętu na miarce 1.
Prawy statek skręca w lewo i robi beczke w prawo tak, aby stać, jak najbliżej asteroidy.
Lewy statek korzystając z sensorów robi beczkę w lewo, wysuwając się maksymalnie do tyłu, a następnie skręca delikatnie w prawo.
2X-2B-part1-ruchB2

Po tak wykonanych manewrach skutecznie zablokowaliśmy sporo standardowych rozwiązań, które nasz przeciwnik mógłby zrobić – dodatkowo spozycjonowaliśmy się, to ponownego ataku w kolejnej rundzie i ograniczyliśmy akcję przeciwnika. Nie da się zablokować wszystkich ruchów (patrz taktyka „Kontra”), ale zawsze trzeba się zastanowić, czy użycie prostego ruchu nie będzie zaskoczeniem dla przeciwnika, który będzie myślał, że my będzie kombinować. Opcji jest wiele, a żadna nie jest słuszna – mam nadzieję, że po tej lekturze dostrzerzecie więcej możliwości manewrowania waszymi statkami i skutecznego utrudniania życia przeciwnikowi.

Poniżej końcowe pozycje, dla wszystkich trzech przykładów wyżej – czy się opłacało? Sami to rozważcie.
2X-2B-part1-ruch1koniec
Podlot do przodu.
2X-2B-part1-ruch2koniec
Oblot.
2X-2B-part1-ruch3koniec
Kontra.

Niech moc będzie z wami!

Komentarze

comments

5 myśli nt. „Sztuka przewidywania – cześć 1

  1. Pingback: Sztuka przewidywania – prolog | X-Wing Gra figurkowa

  2. Patsy

    Jak już się zarejestrowałem to dodam swoje „3 grosze” :P:

    Pierwsze co mi przyszło do głowy to dla gracza B-wingami to::

    prawy – 3 (ewentualnie 2) do do przody (blokuje co najmniej 1 X i może będzie mógł strzelać do 2) i akcja

    lewy – beczka przed ruchem na prawo i 1 do przodu

    I jak widać sytuacja robi się jeszcze inna.
    (wszystkim czytającym i jeszcze niezbyt oblatanym radzę rozważyć prócz ruchów również statystyki wybranych statków – B-wiIngi choć strzelają w 2 kolejności to jednak są bardzie żywotne od X na co składa się tez większa ilość tarcz negujących możliwość wejścia trafienia krytycznego – jak zauważył Pieczar dobra rozpiska to tez jeden z kluczy do sukcesu)

    Ogólnie fajny pomysł na serrie artykułów które naprawdę można mnożyć biorąc różne układy sił. BRAWO i czekam na kolejne…

    ps. z innej strony warto chyba zwrócić uwagę, ze czasami dobrze się jest zderzyć z własnym statkiem, kosztem akcji, by dobrze się ulokować do ataku, bądź przyszłego manewru (np jak X-wingami rozważałbym ruch oboma o 1 do przodu 😛 )

    1. Pieczar Autor wpisu

      Hm przy czyms takiem to wedge wleci w pierwszego B i tyle – bedzie strzelal w B stojacego za nim na zasiegu 1 – 4vs0, a luke moze albo w niego na dwójce, albo w tej pierwszego na jedynce.
      Druga sprawa – takie ustawienie zablokowalo by mozliwosc zrobienia koio na tym B z tyłu w kolejnej rundzie, bo miejscu w którym byśmy chcieli wylądować stoi Wedge, a po za tym, nawet jakby tylko dwa B stały złączone ze sobą, to jeden się nie zmieści, przez to że wypustki na podstawce zablokują miejsce do tego manewru 🙂 – Oba X-y wtedy robia koio, a my strzelamy tylko jednym statkiem.

    2. Patsy

      Cóż co do strzelania x-wingów to aż tak bym się nim nie przejmował. Żeby zniszczyć B-winga wszystkie ataki musiały by wejść, a X-wing w takim układzie raczej nie miałyby okazji do wykonania akcji, więc dla nich liczyłyby się tylko dobre rzuty. W tym przykładzie trzeba pamiętać że trafienia są bardziej szkodliwe dla X niż B.
      Co do dywagowania na temat ruchu B w 2 rundzie, to w zależności od tego co zrobi gracz X może powstać wiele możliwości. Ten B który, będzie miał problem z zrobieniem koio, może zrobić beczkę i ustawić się do kolejnej tury.
      Cóż sam napisałeś że nie da się zablokować wszystkich możliwości, w moim przykładzie zablokowana jest „Kontra” i „Oblot” i jedynie pewnych problemów może dostarczyć „Podlot”

Dodaj komentarz