Skupienie, unik, namierzanie. I jak tu wybrać?

ptl-icoWybór odpowiedniej akcji nigdy nie jest prosty. Ponadto kości nie zawsze chcą z wami współpracować, co jeszcze bardziej utrudnia skuteczne granie. W tym krótkim poradniku postaram się wam przybliżyć kilka moich własnych sugestii jak efektywnie używać akcje na waszych statkach.

W celu ułatwienia sobie pracy zrobimy sobie dwa porównania jedno dla akcji ofensywnych (czyli namierzanie oraz skupienie) oraz drugie dla akcji defensywnych (skupienie oraz unik). Podstawowe informacje o tym jak działają omawiane niżej akcje znajdziecie TU. W dalszej części założę, że jesteście już zaznajomieni z instrukcją do gry 😉 Przejdźmy więc od razu do pierwszego porównania.

Namierzanie kontra skupienie
Podobieństwa:Komputer celowniczy SWX22

  • Podobna skuteczność. Obie akcje podnoszą efektywność waszych kości ataku dokładnie o taki sam procent. Z 50% do 75% –  liczone dla pojedynczej kości.

Zalety namierzania:

  • Niewykorzystane namierzanie pozostaje w grze. Jest to przydatne jeżeli wiecie, że w danej turze nie będziecie w stanie zestrzelić przeciwnika. Może to być spowodowane dużą ilością życia jakie posiada statek wroga lub znajduje się on poza waszym polem rażenia. To znowu w połączeniu ze skupieniem w kolejnej turze zwiększy dodatkowo skuteczność kości ataku.
  • Zwiększona szansa na trafienia krytyczne. Przerzut kości (jednej) na skutek namierzenia celu daje wam na wyrzucenie trafienia krytycznego. Jest to bardzo przydatne przy atakowaniu statków bez osłon lub z szansą ze uda nam się przebić tym atakiem przez ich warstwę.

Zalety skupienia:

  • Uniwersalne w zastosowaniu. Może być wykorzystane zarówno w ataku jak i w obronie. Jeżeli nasz atak nie wymagał od Was użycia skupienia być może przyda się ono podczas obrony. Bardzo przydatne kiedy wiecie, że wasze statki będą w środku walki i może nadarzyć się więcej jak jedna okazja do wydania żetonu skupienia.
  • Uniwersalne podczas doboru celu. W przeciwieństwie do namierzania, wydać skupienie możemy podczas atakowania w dowolny z możliwych celów. Przydaje się to wtedy, kiedy nie jesteśmy pewni czy przeciwnik będzie konkretnym statkiem w naszym polu rażenia.
  • Nie wymaga zasięgu do celu. Podczas wykonywania tej akcji przeciwnik nie musi być w zasięgu 1-3 od naszego statku. Ma to znaczenie, kiedy nasi piloci robią akcję przed aktywacją statków przeciwnika.

Podsumowanie:
Różnice w efektywności obu akcji są niewielkie. To drobne szczegóły, jak te wymienione wyżej, decydują która z nich będzie skuteczniejsza w prowadzonej przez was walce. To na co jeszcze powinniście zwrócić uwagę to układ kości obrony i ataku na waszym statku. Na statkach, które mają więcej kości ataku niż obrony uniwersalność skupienia będzie traciła na znaczeniu, bo będą też malały szanse na użycie go w obronie. Podobnie odnosi się to do wymogu zasięgu do celu. Piloci o wysokiej umiejętności pilotażu będą mieli łatwiejsze zadanie z namierzeniem konkretnego celu.

Skupienie kontra unik.
Podobieństwa:Jan Ors SWX29

  • brak. 🙂

Zalety skupienia:

  • Uniwersalne w zastosowaniu. Jak wyżej. Wybór skupienia może wam pomóc w ocaleniu statku jeżeli ten będzie strzelał później w turze – po przeciwniku. Wtedy w krytycznej sytuacji, jeżeli kości pozwolą, można użyć fokusa by ocalić statek przed zestrzeleniem.
  • Więcej jak jeden sukces do obrony. Przy odpowiednim rzucie wydane skupienie może odwrócić wynik na waszą korzyść. Nie ma ograniczenia co do ilości kości z “okiem” które możecie zamienić na unik.

Zalety uniku:

  • Jeden pewny wynik. Każdy kto grał wie doskonale, że nie ma nic bardziej niepewnego w tej grze niż kości obrony. Wachlarz wyników na tych kościach są ekstremalnie niepewne. Nigdy nie jesteśmy w stanie przewidzieć co nam wypadnie. Akcja uniku pozwala nam być pewnymi, że chociaż jedno trafienie w tej turze zostanie wybronione.
  • Silniejszy od kości. Pomiędzy żetonem uniku, a rzutem na obronę jest drobna różnica. Nie przeszkadza on nam w wyrzuceniu na kościach maksymalnego możliwego wyniku obrony. Jego zastosowanie w grze ze względu na sposób użycia, należałoby rozumieć jako obniżenie ilości trafień przeciwnika o 1, lub podniesienie naszej żywotności na jedną turę o cały punkt.
  • Kontrola nad losem. Czasami staniemy w sytuacji gdzie lepiej jest nam przyjąć jedno obrażenie, niż pozwolić przeciwnikowi zaatakować ponownie. Ten żeton pozwala nam na kontrolowanie ilości otrzymanych obrażeń.

Podsumowanie:
Tak jak w ataku nie ma specjalnej różnicy, którą z akcji wybierzemy, tak w obronie obie akcje zdają się być o wiele bardziej specyficzne. Gracze latający na delikatnych statkach (3 lub 4 PZ) zawsze powinni uwzględnić czy w danej turze będą celem ataku. W pierwszej części gry żetony skupienia zdecydowanie zyskują dzięki swojej uniwersalności w zastosowaniu. Jednak w drugiej jej części lub kiedy bardzo nam zależy na tym by nasz statek przeżył jak najdłużej, to żeton uniku może okazać się tym lepszym. W walce jeden na jeden, dzięki temu żetonowi obniżamy ilość uzyskanych przez przeciwnika trafień o jedno. To może być niewiele, ale to może być akurat to jedno trafienie które zadecyduje o tym czy będziecie grać kolejną rundę.

Mam nadzieję że dzięki tym powyższym porównaniom trochę wam rozjaśniłem w jakich sytuacjach najlepiej sprawdzają się poszczególne akcje.

Komentarze

comments

Dodaj komentarz