Przegląd hangaru – RZ-1 „A-wing” Cześć 1: bolid z odległej galaktyki

nullA-wing to rebeliancki myśliwiec kosmiczny zaprojektowany przez generała Dodonnę i Walexa Blissexa. Prototyp skonstruowano krótko po bitwie o Yavin, mając na uwadze obserwacje poczynione podczas ataku na pierwszą Gwiazdę Śmierci. Dostrzeżono wówczas, iż flocie rebelianckiej brakowało jednostki, której głównym atutem byłaby szybkość. Wkrótce A-wing stał się nieoceniony jako jednostka przechwytująca i zwiadowcza.
– Biblioteka Ossus (tekst według EU, a nie obecnego kanonu – P.)

Swego czasu Raven10 napisał w swym cyklu „Akademii imperialnej” tekst o A-wingu, krótko charakteryzujący ten ciekawy myśliwiec. Jak dla mnie jest on na tyle ciekawy, że ewentualny komentarz pod tamtym artykułem byłby zbyt długi, a jako że od dłuższego czasu nosiłem się z zamiarem napisania podobnego artykułu, więc moje przemyślenia o A-wingu przedstawię poniżej. Temat ten jest dość szeroki gdyż obecnie A-winga zawierają aż 2 dodatki wydane do X: oryginalny A-wing oraz Asy Rebelii.

„Dawno temu, w odległej galaktyce” – na początek trochę historii

Samego A-winga jako X-wing: Space Combat Simulatorgwiezdnego myśliwca polubiłem już lata temu, gdy na pecetach królował znany symulator gwiezdnowojennych myśliwców: X-wing (~1993 r.). Jego istotną cechą, którą przypadł mi wtedy do gustu była znacząca szybkość. Dzięki niej łatwiej dało się walczyć z imperialnymi TIE, z drugiej jednak strony ta szybkość (której zmniejszenie mogło być zabójcze w sytuacji gdy na ogonie miało się stado TIE) bywała czasem kłopotliwa podczas atakowania dużych statków – zbyt szybko się do nich podlatywało przez co i okres na celowanie oraz ich ostrzeliwanie był krótszy. Tę cechę można więc wpisać na listę z problemów A-wingów, obok delikatnej konstrukcji i łatwo się rozkalibrujących urządzeń do skoków w nadprzestrzeń. Co ciekawe nie jest to pierwszy myśliwiec, dla którego nadmierna szybkość była problemem. W czasach II wojny światowej z tym samym problemem borykał się myśliwiec o napędzie rakietowym, Messerschmitt Me 163 „Comet”, który mi jakoś przypomina A-winga też pod innymi względami. Zarówno w przypadku A-winga i Me 163 problem szybkości starano się rozwiązać modyfikując kierunek w jakim skierowywano uzbrojenie. W jednej z wersji Me 163 B1, Niemcy przy nasadzie skrzydeł umieścili po obu stronach kadłuba po 5 skierowanych, w górę granatników SG 500 Jagdfaust, odpalanych podczas przelatywania pod bombowcami aliantów. W przypadku A-winga MkII zastosować miano działka, które mogły się obracać o 180º, dzięki czemu myśliwiec po minięciu przeciwników, mógł ich wciąż ostrzeliwać.

Myśliwiec przechwytujący Me 163 Komet

Myśliwiec przechwytujący Me 163 Comet

Tyle by było słowem wstępu, czas więc przejść do właściwego opisu A-winga, a właściwie to myśliwca RZ-1 będącego autorskim projektem Rebeliantów.

W hangarze – „Z czym na Imperium?” – rzut oka na podstawowe parametry statku

null
A-wing w X-wingu pojawił się w drugiej fali dodatków wraz z, m. in. TIE Interceptorem, dla którego miał być rebelianckim odpowiednikiem. Z przeglądu obecnych rozpisek pojawiających się na stołach gry tak się jednak nie stało. Pod względem statystyk A-wing nie wypada zbyt imponująco. Są one bardzo zbliżone to statystyk zwykłego TIE Fightera, czy TIE Interceptora. Siła ataku 2 nie jest niczym imponującym, gdy często dla konkurencyjnych statków wynosi ona 3. Jest to zdecydowanie podstawowa różnica między tym mało popularnym myśliwcem, a dość popularnym, wcześniej wspomnianym TIE Interceptorem. W przypadku zwrotności, 3 jest wartością wysoką, ale jednak wysoka zwrotność nie stanowi dla statku pewnej ochrony. Na zielonych kościach są tylko 3 ścianki z unikami i aż 3 puste, co czyni je gorszymi od kostek ataku. Tym samym lepszym zabezpieczeniem statku są tarcze i pancerz. Tych A-wing ma po 2, czyli też nie za dużo, tak jak Z-95 – sumarycznie więc wystarczy go trafić raz więcej niż zwykłego TIE Fightera. W realiach sił Rebelii obok zetki jest to najkruchszy z obecnie dostępnych myśliwców. Siła A-winga, z założenia  powinna jednak leżeć w szybkości, a więc w manewrach. Pod tym względem A-wing prezentuje się nieźle. Jak przystało na najszybszy myśliwiec w galaktyce posiada nullmanewry 2-5 do przodu i wszystkie one są zielone. Podobnie, wszystkie pozostałe manewry, skręty i zwroty o prędkości 2 są dla niego zielone. Posiada on też dostęp do skrętów i zwrotów o prędkości 3 oraz do zwrotu na 1. Jedyne jego czerwone manewry to koio na 3 i 5. Jest to więc zestaw imponujący. Nawet TIE Interceptor posiadający o jednej manewr zielony mniej jest pod tym względem słabszy. Jednakże A-wing nie jest najbardziej manewrowym statkiem w X, w tej kategorii równać się z nim mogą m. in. takie statki jak YT-2400 (większa, ogólna pula manewrów, i to nie czerwonych jak w przypadku TIE Defendera) czy Agresor (większa pula manewrów zielonych oraz 2 pętle na 3). Porównując manewrowości statków nie sposób też nie wspomnieć o TIE Phantomie, który uzyskuje ją poprzez akcje jakie może wykonać (maskowania i beczka). Ale i A-wing ma tu coś do powiedzenia, gdyż był to jeden z pierwszych statków w X, który mógł wykonać, wydatnie zwiększającą mobilność akcje dopalenia. Jej posiadanie w razie potrzeby, może A-wingowi pomóc w zajęciu wyznaczonej pozycji. W razie gdy tego nie potrzebuje, posiadany przez niego pasek akcji jest dość bogaty i zawiera akcie skupienia, namierzenia oraz uniku. Dzięki tak rozbudowywanemu paskowi akcji, graczom może być łatwiej dopasować A-winga do swojego stylu gry.

Zbrojownia – „Szybkość to nie wszystko” – rebeliancka myśl szkoleniowo-techniczna
null
Po rozpatrzeniu niezbyt imponujących statystyk A-winga, a następnie bogatej puli manewrów i rozbudowanego paska akcji, na koniec zostaje do rozpatrzenia pula ulepszeń, w które można wyposażyć nasz myśliwiec. I pod tym względem A-wing, na pierwszy rzut oka nie wygląda imponująco. Pasek rozwinięć A-winga zawiera standardowo tylko miejsce na rakiety, co w przypadku niektórych pilotów uzupełnione jest o miejsce na elitarny talent. Jak już pisałem podczas artykuły o TIE Defenderze, rakiety zwykle nie są zbyt opłacalną bronią. Kosztują dużo, a wykonywanego z ich użyciem ataku zwykle nie da się modyfikować (zużywanie żetonu namierzania). W tej kwestii dodatek Asy Rebelii poprawił znacznie sytuacje A-wingów. Wprowadził on 2 rakiety, które idealnie odpowiadają potrzebom A-winga.

nullPierwsze z nich to rakiety protonowe, których siła ataku wynosząca 2 podbijana jest o wartość zwrotności statku, który z nich strzela, do maksymalnie 5 kostek ataku. I tyle też siły ataku (5) posiadają rakiety protonowe wystrzeliwane z A-winga. Dużym ich plusem jest fakt, że żeby z nich strzelić trzeba posiadać jedynie żeton skupienia, który nieużyty może być wykorzystany np. do modyfikacji kostek ataku. Takie rozwiązanie sprawia, że te rakiety są często bardziej efektywne od ulepszonych torped protonowych, które mają taką samą siłę ataku, ale zużywają one żeton namierzenia. Wykorzystywanie żetonu skupienia zamiast namierzenia też jest lepszym rozwiązaniem pod tym względem, że w fazie aktywacji nie trzeba z wyprzedzeniem decydować, w jaki statek będą odpalane rakiety. Ostatnim, ale równie istotnym plusem rakiet protonowych jest ich cena, która wynosi 3 punkty. Do wad tych rakiet należy jednak mały zasięg rażenia (1), w którym A-wing jest broniony przez swoje 3 zielone kostki. Taki stan rzeczy wymusza przemyślaną grę A-wingiem w celu skorzystania z rakiet protonowych, bo inaczej ten mały stateczek może się szybko zamienić w chmurę kosmicznego pyłu. Podsumowując rakiety protonowe to dość ciekawy przedstawiciel uzbrojenia tego typu, ale ich użycie wymaga dobrych umiejętności pilotażu. Co więcej jest to tylko pojedynczy atak, po którego wykonaniu A-wing będzie mógł wojować tylko z wykorzystaniem nullswoich 2 czerwonych kości.

Drugimi „rakietami” z Asów Rebelii, stricte dedykowane A-wingom są „Naprawy na Chardaanie”. De facto nie są to rakiety, a darmowa modyfikacja, która za zajęcie slotu rakiet zmniejsza koszt całego statku o 2 (z tego też powodu, jak dla mnie, lepszą dla nich nazwą byłaby „Chaardańska modyfikacja”). Jest to więc rozwiązanie wręcz obowiązkowe dla wszystkich A-wingów, których nie wyposaża się w rakiety – na szczęście w zestawie Asy Rebelii otrzymuje się aż 3 sztuki tej karty .

nullKolejną, istotną dla A-winga kartą obecną w Asach Rebelii jest darmowy tytuł „Pilot testowy A-winga”. Dzięki niemu pasek ulepszeń naszego myśliwca może się powiększyć o dodatkowy slot na elitarny talent, o ile zdolność pilotażu naszego pilota wynosi minimum 2. W efekcie tego, każdy pilot A-winga, z wyjątkiem oblatywacza prototypu (PS 1) może być wyposażony w co najmniej jeden elitarny talent. Mając możliwość wykupienia elitarnego talentu można się zastanowić czy kupić tani, czy może zainwestować w jakiś, który lepiej będzie zgrany z specyfiką naszego statku. Myśląc o talentach tanich mam na uwadze te, które kosztują 1 punkt i w niewielkim stopniu podniosą koszt dość kruchego A-winga. Zaliczyć do nich można przede wszystkim „Instynkt weterana”, „Ściągniecie ognia”, „Nabuzowany”. Z droższych talentów ciekawe może być wykorzystanie „wymanewrowania” w połączeniu z wysoką manewrowalnością A-winga. Z względu na nią, a także na mnogość zielonych manewrów ciekawa opcją są talenty działające pod warunkiem, że się zestresujemy. Należy do nich przede wszystkim „Na granicy ryzyka” dostępne standardowo w podstawowym pakiecie A-winga. Opcją do rozważenia może tu być jego połączenie z „Nabuzowanym” na A-wingach mogących brać dwa talenty (dwie akcje + ewentualne przerzuty oczek). Gdy taki A-wing doposażony będzie jeszcze w autodopalacze lub urządzenia maskujące to, choć nie będzie miał znacznej siły ognia, może być dość irytującym i trudnym do ubicia przeciwnikiem. Przed chwilą wspomniane dwie modyfikacje są zdecydowanie, podobnie jak dla popularniejszego TIE Interceptora najciekawszymi tego typu rozwinięciami dla A-winga. Są to kart o zastosowaniu defensywnym. Tym samym nie niwelują one wad A-winga w ofensywie. Problemy jakie przeciwnik może mieć z trafieniem takiego statku mogą jednak umożliwić mu wyjście na pozycje ogniowe, pozwalające na odpalenie odpowiednich rakiet (protonowych). Niestety oznacza to ciągle inwestowanie cennych punktów w statek, który będzie mógł wykonać tylko 1 silny atak.

A-wing: złap mnie jeśli potrafisz

A-wing: złap mnie jeśli potrafisz

Rozpatrując karty modyfikacji brakuje mi tu, przeznaczonej dla A-winga karty „A-wing MkII”, która pozwoliłaby mu na strzelanie do tyłu. Oczywiście wykonanie tego, tak jak w Firesprayu-31 (z tylnym arciem) musiałoby się wiązać z nowymi, alternatywnych kartonikami dla każdego z pilotów A-winga co byłoby problematyczne. A-wing z taką modyfikacją mógłby jednak strzelać do tyłu tylko bezpośrednio, w paśmie wyznaczanym przez linie będące przedłużeniem bocznych końcówek podstawki statku. Nie wiem czy taka modyfikacja dużo by dała temu statkowi, ale byłaby klimatyczna i dawała kilka nowych pomysłów na grę.

Podsumowując RZ-1 A-wing to lekki myśliwiec, który głównie polega na manewrowości. Z tego względu latanie nim może być dość ciekawe i pozwala na wypróbowywanie wielu strategii. Niestety problem z jego efektywnym wykorzystaniu leży w niewielkiej sile ognia. Można ją co prawda jednorazowo podnieść poprzez wykorzystanie rakiet, ale jeśli przeciwnik nie da się schwytać w dystansie 1 lub w dobrym stanie przeżyje ich odpalenie, to A-wing sam ma już niewiele argumentów by dokończyć dzieła. Z uwagi jednak na możliwość zaimplementowania na nim różnych, współdziałających ze sobą kart ulepszeń, miedzy innymi kombinacji dwóch talentów w przyszłości myślę, ze ten statek może nas jeszcze zaskoczyć. Nie myślę jednak by odgrywał pierwszoplanowe role w naszych eskadrach. Trzeba tu jednak, jeszcze rozważyć wyżej opisane cechy A-winga w świetle umiejętności pilotów, którzy na nim latają, a jest ich aż 6, w tym czterech unikatowych. To już jednak będzie tematem kolejnego artykułu.

Komentarze

comments

234 myśli nt. „Przegląd hangaru – RZ-1 „A-wing” Cześć 1: bolid z odległej galaktyki

  1. Pingback: canadianpharmacystorm.com

  2. Pingback: гдз по математике класс

  3. Pingback: гдз по геометрии 7 9 класс атанасян

  4. Pingback: гдз по алгебре 7 класс

  5. Pingback: гдз ру

  6. Pingback: viagramdtrustser.com

  7. Pingback: hqcialismht.com

  8. Pingback: женская виагра купить

  9. Pingback: topedstoreusa.com

  10. Pingback: Êîíñóëüòàöèÿ ïñèõîëîãà

  11. Pingback: 1 seriya

  12. Pingback: bofilm

  13. Pingback: bofilm ñåðèàë

  14. Pingback: trustedmdstorefy.com

  15. Pingback: LostFilm HD 720

  16. Pingback: kinosmotretonline

  17. Pingback: HDrezka

  18. Pingback: movies hdrezka

  19. Pingback: dorama hdrezka

  20. Pingback: youtube2019.ru

  21. Pingback: cerialest.ru

  22. Pingback: serial

  23. Pingback: filmy-2019-kinokrad

  24. Pingback: kinokrad-2019

  25. Pingback: filmy-kinokrad

  26. Pingback: Kinokrad

  27. Pingback: Kinokrad 2019 Kinokrad Hd

  28. Pingback: Watch TV Shows

  29. Pingback: buy amoxicillin

  30. Pingback: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

  31. Pingback: +1+

  32. Pingback: Video

  33. Pingback: 2020

  34. Pingback: Ñìîòðåòü âñå ñåðèè ïîäðÿä

Dodaj komentarz