Niepotrzebne „talenty”

Star_Wars_Space_BattleCzasami jest tak, że coś na papierze wygląda dobrze ale w praktyce okazuje się, że jest to totalny niewypał. Zapewne wszyscy mamy takie karty, na które patrzymy i zastanawiamy się – co dokładnie autor miał na myśli tworząc je. W poniższym tekście znajdziecie sześć takich kart elitarnych talentów nad którymi nadal czasami się zastanawiam i nie potrafię zrozumieć dlaczego?

Poniższa lista to moje 6 „ulubionych” talentów. Oczywiście wrzucam ją jako ciekawostkę. Jeżeli macie inne zadanie na temat któregoś z nich lub uważacie, że jakiś jeszcze powinien się pojawić na liście, ajcie znać w komentarzach.

  • Wymanewrowanie

Wymanewrowanie SWX17 SWX18 [UET]Na pierwszy rzut oka wydaje się być bardzo dobrą kartą. Za 3 punkty dostajemy możliwość obniżenia zwrotności przeciwnika o 1. Niby ok ale jak zaczniemy się nad tym zastanawiać… Żeby karta zadziałała musimy spełnić warunek – nie być w polu rażenia przeciwnika. Niby proste, ale jeżeli nie wyjdziemy z pola rażenia przeciwnika wydane przez nas punkty nie dadzą żadnego efektu.  W tej samej fali dostaliśmy kartę Drapieżnika, która za 3 punkty pozwala nam przerzucić kość ataku. I działa to zawsze, niezależnie od naszego ustawienia względem celu ani samego celu. Ba, w przypadku kiedy cel jest pilotem o niskiej umiejętności (2 lub mniej) możemy w ten sposób przerzucić do 2 kości.

  • Jak bym naprawił tą kartę.

– obniżenie kosztu do 2 myślę, że rozwiązałoby problem. W grupie talentów za 3 punkty ta karta ma zbyt poważną konkurencję. Na granicy ryzyka i Drapieżnik są po prostu od niej o wiele lepsze.

  • Strzelec wyborowy

Strzelec Wyborowy SWX08 [UET]Ta karta to pierwsza próba naprawienia „rakiet” i „torped” w grze. Pozwala na zastąpienie żetonu namierzonego celu skupieniem. Pomysł całkiem niezły tylko… nie ma za bardzo na kim tej karty użyć, tak by miało to sens. Większość maszyn z medalami zaczyna się od 6 lub 7 pilotażu czyli i tak jest prawdopodobne, że będą się one ruszać jako drugie i będą miały możliwość namierzenia tego celu. A nasze Ygreki, Zetki czy Bombowce TIE nie mogą z niej normalnie skorzystać. Wiec realnie karta niczego nie rozwiązała i jedyne co teraz robi to zajmuje miejsce w naszych pudełkach / klaserach.

  • Jak bym naprawił tą kartę.

Pomysł by był to elitarny talent nie był dobry. Gdyby udało się ją zmienić na modyfikacje, którą może zabrać ze sobą każdy statek, myślę że widywana byłaby częściej.

  • Nieuchwytność

Nieuchwytnosc SWX06 SWX09 [UET]Zdecydowanie przekombinowana karta. W zamian za żeton stresu możemy zmusić przeciwnika do przerzucenia 1 kości ataku. Stres to duży koszt niewiele statków jest go w stanie skutecznie szybko zdejmować i wracać do normalnej rutyny wykonywania akcji. Druga rzecz która działa na niekorzyść tej karty to jej losowość. Za żeton stresu nie mamy nawet gwarancji, że uzyskamy efekt na karcie o który się prosiliśmy. A co jeżeli z trafienia przeciwnik przerzuci kość i wypadnie mu trafienie krytyczne?! Gwoździem do trumny jest tu koszt tej karty 2 punkty. Za jej wątpliwą skuteczność czyni ją jedną z najmniej atrakcyjnych w grze.

  • Jak bym naprawił tą kartę.

Widzę 2 sposoby: Zdejmujemy z niej ograniczenie ilości stresów jakie możemy na sobie mieć, żeby ją użyć (lub po prostu zwiększamy liczbę np do 3). LUB. Zwiększamy ilość kości, jakie możemy przy jej pomocy przerzucić. Nadal podejmujemy ryzyko, że wynik nie do końca nas zadowoli, ale przynajmniej szanse są większe.

  • Ryzykant

Ryzykant SWX09 [UET]Przy niej nawet nie wiem od czego zacząć. Wykonujemy manewr w ramach akcji. Jest nim ostra 1. Po czym dostajemy stres. W teorii fajna sprawa jak jak się jej dokładniej przyjrzeć. Nasz statek musi mieć ikonę „dopalacza” albo będziemy rzucać czy nie doznał uszkodzeń w wyniku tego manewru. Po tej akcji dostanie żeton stresu a koszt samej karty to 3 punkty. Na granicy ryzyka jest pod tym względem o wiele lepszym – bo uniwersalniejszym rozwiązaniem.

  • Jak bym naprawił tą kartę.

Drastycznie obniżył jej koszt do 1 punktu. LUB usunął zapis o żetonie stresu. Ogólny koszt jej użycia jest po prostu za duży.

  • Dowódca eskadry

Dowódca eskadry SWX05 [UET]Fajny pomysł na kartę. Szkoda tylko, że zupełnie nie sprawdza się on w grze. Powód jest oczywiście prosty jak zawsze. Zwykle to piloci z wyższym poziomem umiejętności potrzebują w naszych rozpiskach więcej akcji niż ci z niższym. W końcu to za nich zapłaciliśmy kilka punktów ekstra wiec wypadałoby, żeby się ten koszt się zwrócił. Tak wiec założenia karty oczywiście są ciekawe, jednak w samej grze nie sprawdzają się kompletnie.

  • Jak bym naprawił tą kartę.

Drastycznie obniżenie kosztu nawet do 0 punktów. Tak do 0, bo wymiana jest 1 do 1 – nasz statek traci akcję tak by inny mógł z niej skorzystać.

  • Odsłonięcie

Odsloniecie SWX07 [UET]Żartownisie mówią, że by ta karta znalazła wreszcie zastosowanie musieliśmy czekać aż do wyjścia w 5 fali Decimatora. Karta o skrajnie wysokim koszcie bo 4 punkty. Nakazująca nam wydanie akcji w celu uruchomienia jej efektu i jeszcze dodatkowo obniżająca naszą zwrotność na całą rundę o 1, a dostajemy w zamian dodatkową kość ataku. Zysk raczej marny bo co nam po tej kości jeżeli nie będziemy mieć skupienia czy namierzenia na przeciwniku. Oraz jeszcze znajdziemy się w sytuacji gdy kilku przeciwników może w nas strzelać…

  • Jak bym naprawił tą kartę.

Zrobiłbym z tej karty darmową akcję do wykonania zaraz po wykonaniu manewru LUB obniżyłbym jej koszt o połowę – do 2 punktów.

A na koniec ciekawostka.
Aż 4 z wymienionych tu kart pochodzą z 2 fali statków. Wymieniłem też 1 z pierwszej oraz 1 z czwartej. Co daje mi powody sądzić że FFG pomimo trudnych początków z rozwijaniem tego systemu powoli nauczyło się jak projektować sensowniejsze karty. 6 fala statków daje nam kilka nowych możliwości grania. Zadawanie obrażeń pomijając obronę przeciwnika lub gwarantując minimalną ilość trafień. Czy wejdą one do użytku, czas pokaże. Ale myślę, że możemy być o nie spokojniejsi. A i przyszłość prezentuje się ciekawie – plotki o kolejnej fali mówią, że powinniśmy spodziewać się dużej dawki ciężkich maszyn – nowych bombowców oraz kart, które mają podnieść skuteczność broni dodatkowej – w szczególności torped, rakiet (i pewnie bomb). Czy to się uda, zobaczymy pewnie jeszcze w tym roku.

I Niech Moc będzie z Wami.

Komentarze

comments

14 myśli nt. „Niepotrzebne „talenty”

  1. Pingback: what happens if a girl takes viagra

  2. Pingback: hydroxychloroquine 2020

  3. Pingback: buy careprost

  4. Pingback: naltrexone for weight loss

  5. Pingback: generic viagra available

  6. Pingback: albuterol inhaler

  7. Pingback: ciprofloxacina

  8. Pingback: 100 mg viagra lowest price

  9. Off Jenkins

    nieuchwytnosc i ryzykant to jedyne typy z ktorymi moge sie zgodzic.
    dowodce eskadry objasnil kolega wyzej, tylko na vaderze
    expose, beka beka, ale na deci to jest dobry typ. Ogolnie przy kartach z akcja warto pamietac o intrefejsie
    outmanuvered jest okej, chociaz istotnie za 2 punkty byly znacznie lepszy
    a deadeye. Coz, imho w kilku konkretnych przypadkach jest super dobry, wprowadzac element niepewnosci w kogo odpali sie rakiety

    1. Bober Autor wpisu

      @Expose – Czyli chcesz powiedzieć że karta za 4 punkty. Staje się skuteczna dopiero wtedy jak dorzucimy do niej jeszcze jedną za 2. I będziemy jej używać dając sobie przy tym stres. Nie czuję się przekonany.
      @Deadeye – chciałbym zobaczyć kiedyś te „konkretne przypadki” w grze. Bo one są moim zdaniem tak dobre jak ta karta – tylko na papierze.

    2. Off Jenkins

      Blount albo Nera z Deadeye – fajna sprawa

      Moze sie wydawac ze w takim zestawieniu expose moze byc malo skuteczny, jednak troche sie nagralem przeciwko temu paskudztwu no i gryzie ; / na najdrozszym decku ofc

  10. Toudi

    Dowódca Eskadry jest fajny, ale tylko i wyłącznie na Vaderze. A ponieważ Vader w pojedynkach ze znajomymi niemal zawsze lata, to i Dowódca Eskadry też często mam w rozpisce.

    Na Vaderze ma ten plus, że Vader ma 2 akcje, to jedną można z reguły oddać innej jednostce. To jeszcze ma 9, więc można oddać akcję każdemu, kto koło niego leci.

    No i karta ta chyba jest stworzona tylko i wyłącznie do Vadera (no i umieszczona w dodatku TIE Adv.). Moim zdaniem można by na niej napisać, tylko TIE Adv. Tylko Vader.

    1. Bober Autor wpisu

      @Dowódca eskadry ma sens tylko na Vaderze i tylko dlatego że zdolność Vadera jest taka dobra a nie dlatego że karta talentu jest tak dobra. A jeżeli sprawdza się tylko na jednym statku to znaczy że jest nieprzemyślana.

    2. Toudi

      @Bober, jak zwrócono mi uwagę, Tycho też może zrobić z niej użytek. Zwłaszcza po Asach Rebelii.

      Zgadzam się, zdolność Vadera jest bardzo dobra, ale jest to jednak z kart, która pozwala z niej skutecznie korzystać,

      To jak umiejętność Jendona, też jest świetny jako wsparcie na starcie, zwłaszcza jeśli nim dojdzie do walki, obdzieli się wszystkich dookoła.

      Wiem, że im dalej, tym lepsze statki, lepsze dodatki, ale te umiejętności jednak ciągle są bardzo fajne.

Dodaj komentarz