Którą talię obrażeń wybrać?

KihraxzGranie w X-wing’a implikuje konieczność podejmowania szeregu decyzji jeszcze zanim zasiądziemy do faktycznej rozgrywki, wybór talii obrażeń nie pozostaje decyzją bez znaczenia, i ośmielę się stwierdzić, że raz na jakiś czas może wręcz być decyzją kluczową dla losów starcia.
Podczas sezonu mistrzostw sklepów, byłem wierny starej talii obrażeń, i kilka razy spotkałem się z reakcjami świadczącymi o przekonaniu, że popełniam oczywisty błąd, gdyż „nowa talia jest lepsza”. Czy tak faktycznie jest? Czym różnią się obie talie w praktyce, i na którą się zdecydować?
W tym krótkim materiale, postaram się dokonać analizy i pomóc Wam w podejmowaniu wyborów.
Porównanie obu talii obrażeń.
Zacznijmy od podobieństw.
Oto lista kart, które są identyczne dla obu talii, i w dalszej analizie mogą zostać pominięte (pamiętamy, że wszystkie karty, z wyjątkiem Trafień Bezpośrednich występują w taliach dwukrotnie):

Trafienie Bezpośrednie
Ogień na Przepustnicy
Konsola w Ogniu
Uszkodzenie Silnika
Uszkodzenie Kokpitu
Ogłuszony Pilot

W dalszej kolejności weźmy pod lupę karty, które mają niemal identyczne efekty, i różnią się jedynie detalami:

Awaria Uzbrojenia
Stara wersja tej karty obniża wartość podstawowej broni o 1, nie wpływając na dodatkowe uzbrojenie statku, natomiast nowa zmusza nas do użycia 1 kości ataku mniej, niezależnie czym atakujemy.

Oślepiony Pilot
Stara wersja tej karty pozostaje aktywna aż do faktycznej okazji do ataku, nową zakrywamy niezależnie od tego, czy w fazie ataku nasz pilot miał jakikolwiek cel.

Uszkodzenia Struktury
Nowa wersja tej karty ma większą szansę zakrycia (50% do 38%)

Uszkodzenie Tablicy Sensorów
Stara wersja tej karty dopuszcza używanie akcji umieszczonych na kartach rozszerzeń, za cenę niższej szansy zakrycia (50% do 38%).

No i wreszcie karty, które są ekskluzywne dla obu talii:
(stara talia vs. nowa talia)

Zraniony Pilot vs. Przerażony Pilot
Zraniony Pilot
wyłącza na stałe zdolność pilota i jego elitarny talent, podczas gdy Przerażony Pilot uniemożliwia przydzielanie manewrów na wprost przez jedną turę. Całkowicie odmienne działanie.

Niewielki Wybuch vs. Potężny Wybuch
Pierwszy ma szansę zadać zwykłe trafienie, drugi, trafienie krytyczne.

Niewielka Nieszczelność Kadłuba vs. Poważna Nieszczelność Kadłuba
Pierwsza nakłada karę na wykonywanie czerwonych manewrów, druga powoduje, że wszystkie kolejne karty obrażeń są przydzielane jako odkryte. Całkowicie odmienne działanie obu kart.

Problem z Amunicją vs. Zerwany Statecznik
Utrata dodatkowej broni, vs. stres przy każdym białym manewrze, aż do czasu wykonania akcji zakrycia karty. Tu również mamy całkowicie odmienne działanie kart.

Znamy już wszystkie różnice, dzielące obie talie, możemy zatem przejść do analizy.

Kluczowe obszary.
Postanowiłem wypunktować kluczowe aspekty eskadry, które predestynują do używania danej talii, oraz wagę tych aspektów.

1. Obecność w eskadrze statków o dużej wartości kadłuba.
W tym przypadku nowa talia obrażeń jest słabszym wyborem, ze względu na większy wpływ kart Poważna Nieszczelność Kadłuba Potężny Wybuch zwiększających ilość odkrytych kart obrażeń, jakie mogą zostać przydzielone do statków. Aspekt ten może mieć znaczenie niewielkie, ale może być też dość poważny, w przypadku eskadr z statkami takimi jak ‚Decimator’ czy ‚Ghost’.
W przypadku eskadr opartych na statkach z wartością kadłuba 2-3, powyższe karty mogą nie mieć w ogóle żadnego rzeczywistego efektu. Plus dla starej talii.

2. Obecność w eskadrze dużych statków, lub statków o ubogim zasobie manewrów, duże asteroidy.
Manewrowanie statkami na dużej podstawce jest trudniejsze, łatwiej o kolizje z statkami i asteroidami, dlatego wszelkie efekty krytyczne, utrudniające pilotaż, są tu kluczowe.
W starej talii znajdziemy Niewielką Nieszczelność Kadłuba (uszkodzenia przy czerwonych manewrach), w nowej znajdziemy Zerwany Statecznik (stres przy białych manewrach) i Przerażony Pilot (jednorazowy zakaz lotu na wprost), dlatego również w tym aspekcie nowa talia jest bardziej brzemienna. Oczywiście w przypadku różnych statków, znaczenie tego aspektu jest różne, np. ‚Decimator’ nie posiada czerwonych manewrów na kółku, dlatego jest niemalże odporny na efekt Niewielka Nieszczelność Kadłuba. Plus dla starej.

3. Obecność pilotów o kluczowych umiejętnościach i/lub talentach.
Zraniony Pilot to chyba najgorsze, co może spotkać ‚Dasha’ czy ‚Soontira’, za to dla „generyków” ten efekt jest prawie zawsze nieistotny. Tutaj plus, i to spory, dla nowej talii.

4. Eskadra oparta na artylerii.
Problem z Amunicją jest kluczowym argumentem przeciwko starej talii, a różnica w efekcie Awarii Uzbrojenia z pewnością tego nie rekompensuje. Dodatkowo, odpalanie artylerii wymaga zazwyczaj wykonywania akcji, zatem Uszkodzenie Tablicy Sensorów jest kolejnym, choć mniejszym, argumentem za nową talią, ze względu na większą szansę zakrycia karty. Duży plus dla nowej.

5. Statki o dużej zwrotności w eskadrze.
Łatwiej pozbyć się Uszkodzenia Struktury w nowej talii, a dla niektórych pilotów zwrotność to fundament przeżywalności. Niewielki plus dla nowej.

6. Statki bazujące na ekonomii akcji.
Uszkodzenie Tablicy Sensorów jest kolejnym efektem, który w nowej talii jest łatwiejszy do zniwelowania, co dla pilotów takich jak ‚Jake Farrell’ jest kwestią życia i śmierci. Wyłączenie efektu dla akcji zawartych na kartach rozszerzeń tylko odrobinę łagodzi ten aspekt w starej talii. Niewielki plus dla nowej.

7. Statki z niestandardowym polem rażenia.
O ile Oślepiony Pilot  w nowej talii jest efektem łagodniejszym, o tyle w starej talii, efekt ten jest poważniejszy dla statków z standardowym polem rażenia, ponieważ statki z wieżyczkami i pomocniczymi polami ostrzału mają więcej możliwości zakrycia tej karty.

To chyba tyle, jeśli chodzi o generalne aspekty, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze talii, jednak w każdym indywidualnym przypadku, mogą pojawić się inne czynniki, przemawiająca za daną talią.

Praktyczne zastosowanie.
Posłużę się tu przykładem mojej eskadry, dla której przeprowadziłem ewaluację obu talii.
Będzie to przy okazji krótkie wyjaśnienie dla tych osób, które były zdziwione moim wyborem 🙂

Moja eskadra:
Pilot z Akademii
Pilot Eskadry Epsilon
Darth Vader + Instynkt Weterana + Ulepszenie Silnika + TIE/x1 + Ulepszony Komputer Celowniczy
Soontir Fel + TIE Imperialnego Gwardzisty + Na Granicy Ryzyka + Autodopalacze + Urządzenie Maskujące

Przeanalizowałem różnice obu talii (patrz: 7 punktów powyżej) w świetle statków, pilotów i asteroid, które wybrałem.

Stara talia zawiera Problem z Amunicją, który dla tej eskadry jest efektem bez jakiegokolwiek znaczenia, uznałem ten aspekt za bardzo ważny, i na potrzeby ewaluacji przypisałem mu wartość 3.
Stara 3, nowa 0.

Wszystkie moje statki mają niską wartość kadłuba, zatem znaczenie Poważnej Nieszczelności Kadłuba Potężnego Wybuchu nie jest duże. Tylko 1pkt dla starej.
Stara 4, nowa 0.

Wszystkie moje statki mają bardzo bogate kółka manewrów, szeroki zasób zielonych manewrów, i niewielką ilość manewrów czerwonych, dlatego efekt Niewielka Nieszczelność Kadłuba ze starej talii jest niemalże bez znaczenia. Jeśli chodzi o nową talię, to efekty  Zerwany Statecznik Przerażony Pilot nie stanowią dużego problemu, szczególnie dla Soontira, który jest poniekąd odporny na efekt zerwanego statecznika, dzięki szerokiemu garniturowi zielonych manewrów. Jako przeszkody, wybrałem trzy największe asteroidy, którymi staram się maksymalnie ograniczać przestrzeń do manewrowania, jednak nie uważam, aby nowa talia w tym świetle była znacząco gorsza od starej. Ze względu na Niewielką Nieszczelność Kadłuba, i niemalże zerowy wpływ tej karty na moja eskadrę, 2pkt dla starej.
Stara 6, nowa 0.

Moja eskadra opiera się na dwóch asach o kluczowych umiejętnościach, i w przypadku ‚Soontira’ również kluczowym talencie, dlatego efekt Zraniony Pilot ze starej talii jest bardzo bolesny. Tym razem 3pkt dla nowej talii.
Stara 6, nowa 3.

Wszystkie moje statki cechują się dużą wartością zwrotności, dlatego 1pkt dla nowej talii za łagodniejszy efekt Uszkodzenia Struktury.
Stara 6, nowa 4.

Uszkodzenie Tablicy Sensorów to kolejny efekt, który w nowej talii jest łatwiejszy do anulowania, a moje statki polegają na ekonomii akcji, dlatego niewielki plus dla nowej talii.
Stara 6, nowa 5.

Tym sposobem uznałem, że lepszym wyborem będzie stara talia obrażeń, która zawiera więcej efektów neutralnych dla mojej eskadry, lub takich, które są nieco mniej brzemienne niż ich odpowiedniki w nowej talii.

Konkluzja
Podsumowując, obie talie różnią się na tyle, że w zależności od eskadry, dotkliwość krytycznych efektów może się znacznie różnić, i warto dobrze przemyśleć wybór, w świetle tego jakie statki, asteroidy i taktykę wybraliśmy.
Nie ma talii jednoznacznie lepszej, i jak to w świecie przyrody często bywa, jej wybór jest kwestią względną. Polecam Wam, abyście tę decyzję podejmowali w pełni świadomie, co jakiś czas będzie to owocowało.

Komentarze

comments

8 myśli nt. „Którą talię obrażeń wybrać?

  1. Pingback: javsearch.mobi

  2. Pingback: facebook1

  3. Pingback: facebook

  4. Pingback: a2019-2020

  5. Pingback: #macron #Lassalle

  6. Pingback: cleantalkorg2.ru

  7. Pingback: 2019

  8. Pingback: Galaktyka Gier

Dodaj komentarz