Kości w IA – obrona

LOGO_PL_FLAT

" A Jedi uses the Force for knowledge and defense." 
- Yoda, Star Wars: The Empire Strikes Back

Imperial Assault to dynamiczna gra, w której co chwilę ścierają się wrogie figurki. Każde starcie to przynajmniej dwa rzuty kostkami – jeden wykonuje gracz atakujący, drugi – gracz broniący się. Dzisiaj przyjrzymy się kościom obrony, możliwym kombinacjom wyników, zdolnościom wspomagającym defensywę i opłacalności przerzutów.

W grze mamy dwie kości obrony – czarną i białą, które bardzo się od siebie różnią. Oto rozpiska możliwych do uzyskania wyników:

def_dice

1 2 3 4 5 6
White Blank E B B, E B, E Do
Black E B B 2x B 2x B 3x B

Blank – pusta ścianka
B – [Block]
E – [Evade]
Do – [Dodge]

Prawdopodobieństwo wyrzucenia przynajmniej jednego bloku na czarnej kości to aż 83%, a przynajmniej dwóch aż 50%. Dodatkowo tylko na tej kości można wyrzucić aż 3 bloki! Niestety, czarna kość nie daje zbyt wielkich szans na uniknięcie szkodliwych stanów (Stun, Bleed, Weaken) i anulowanie wyników [Surge] na kościach ataku. Prawdopodobieństwo wyrzucenia [Evade] to zaledwie 17%. Jedynym sposobem na uniknięcie szkodliwych stanów jest anulowanie wszystkich obrażeń przez wyrzucenie odpowiedniej liczby bloków. Jeżeli przeciwnik nie zada żadnego obrażenia, to nie może nałożyć żadnego stanu (nawet pozytywnego, czyli skupienia na swoją własną jednostkę).vader

W tej chwili w grze dostępne są trzy jednostki broniące się dwiema czarnymi kostkami (wszystkie z frakcji imperialnej): * Darth Vader: Lord of the Sith, * General Weiss: Field Commander, AT-ST. Prawdopodobieństwo przynajmniej jednego bloku w wynikach rośnie w ich przypadku do 97%! Co najmniej trzech bloków można spodziewać się w dwóch na trzy rzutach (64%).

Vader posiada również zdolność przerzutu jednej kości obrony, która jeszcze bardziej zmienia powyższe statystyki. W tym miejscu rodzi się również pytanie: kiedy warto skorzystać z przerzutu? Na czarnej kości jest tylko jedna ścianka z wynikiem [Evade], więc taki wynik (zazwyczaj) nie powinien być modyfikowany, zwłaszcza gdy na drugiej kości gracz wyrzucił dwa lub trzy bloki. Z drugiej strony ścianka z jednym blokiem jest idealnym kandydatem do przerzutu – w najgorszym wypadku otrzymamy ponownie ten sam wynik lub [Evade], który prawie zawsze jest przydatny.

nexu1Biała kość ma o wiele więcej wyników [Evade], ale mniej bloków. Prawdziwą perełką jest jednak ścianka z wynikem [Dodge], który pozwala anulować wszystkie obrażenia, a więc również nie przejmować się żadnymi szkodliwymi stanami (ani skupianiem się przeciwników). Przynajmniej jeden blok wypada średnio w dwóch na trzy rzuty (tutaj liczę również [Dodge]), a jedyną szansą na zablokowanie więcej niż jednego obrażenia jest anulowanie ich wszystkich (znowu [Dodge]).

Trzy figurki posiadają zdolność wpływająca na białą kość obrony. * Han Solo: Scoundrel, * Jyn Odan, Nexu za każdy wynik [Evade] otrzymują jeden dodatkowy blok. Jedynym wynikiem, przy którym nie mają żadnego bloku jest pusta ścianka. Prawdopodobieństwo wyrzucenia przynajmniej jednego bloku w ich przypadku to 83%, a przynajmniej dwóch – 50%.Deployment_Rebel_DialaPassil

Jedyną postacią, która może przerzucać białą kość obrony jest * Diala Passil. Oczywistym jest, że w przypadku pustej ścianki należy spróbować przerzutu. W innych przypadkach należy zastanowić się czy ryzykować utratę wyniku [Evade], który może nas uratować przed szkodliwym stanem. Decyzję utrudnia świadomość możliwości uzyskania [Dodge], który rozwiązuje wszystkie nasze problemy związane z aktualnym atakiem 🙂

W grze mamy również dwie figurki, które w obronie rzucają czarną i białą kością. To * Chewbacca: Loyal Wookiee i * Royal Guard Champion. 94% to prawdopodobieństwo otrzymania przynajmniej jednego bloku, 69% – przynajmniej dwóch, a 75% – przynajmniej jednego wyniku [Evade]. Te postaci mają najbardziej zrównoważoną obronę – są przygotowane zarówno na blokowanie obrażeń jak i unikanie szkodliwych stanów.

hard-to-hitZdolności wspomagające obronę to przede wszystkim dodawanie określonych wyników do tych uzyskanych z rzutu kośćmi.

  • Royal Guard i * Chewbacca: Loyal Wookiee posiadają umiejętność ‚Protector’. Są ochroniarzami i dodają +1 [Block] do wyników obrony każdej figurce, która z nimi sąsiaduje. W czasie każdego ataku ta umiejętność może być zastosowana tylko raz, więc Vader otoczony wianuszkiem gwardzistów finalnie i tak dostanie tylko jeden dodatkowy blok.
  • Odpowiednikiem ‚Protectora’ dla wyników [Evade] jest zdolność ‚Distracting’, którą posiadają * Han Solo i * C-3PO. Każda sąsiadująca z nimi figurka dodaje +1 [Evade] do swoich wyników obrony. Ta zdolność może się kumulować, więc broniąca się postać może otrzymać nawet +2 [Evade].
  • Stały bonus +1 [Block] do obrony posiadają postaci: * Gaarkhan, * IG-88, * Luke Skywalker: Hero of the Rebellion, E-Web Engineer [E]. Stały bonus +1 [Evade] ma tylko elitarna wersja Royal Guard. Natomiast * Boba Fett: Infamous Bounty Hunter w czasie każdej obrony otrzymuje +1 [Block] i +1 [Evade]!
  • Każda z figurek może przerzucić kość obrony korzystając z karty ‚Hard to Hit’. W Command decku może być tylko jedna kopia tej karty.

W grze istnieją też zdolności, które pozwalają nam modyfikować kości obrony przeciwnika:zasko

  • Gracz kontrolujący Dialę Passil w czasie deklaracji ataku jej figurką może odrzucić z ręki jedną Command card, by usunąć z puli kości obrony wybraną przez siebie kość.
  • Użycie karty ‚Element of Suprise’ w czasie deklaracji ataku również pozwala usunąć jedną z kości z puli obrony przeciwnika. Aby atakujący mógł użyć tej karty, obrońca nie może go widzieć na początku jego aktywacji.

A co Wy sądzicie o kościach obrony w Imperial Assault? Już niedługo, na Otwartych Mistrzostwach Polski 2015,  będziecie mogli się przekonać czy sprzyja Wam szczęście w rzutach białą kością. Walka o tytuł Mistrza Polski rozegra się 26.09.2015 r. w Warszawie. Już dziś zapraszam Was wszystkich do udziału! Oto więcej informacji o OMP IA 2015 oraz formularz rejestracyjny.

Aktualne informacje o kolejnych turniejach możecie znaleźć na poniższych stronach:

grupa Imperial Assault na FB

Do zobaczenia i niech Moc będzie z Wami!

Komentarze

comments

Dodaj komentarz