I kiedy znajdziesz się na zakręcie…. (co zrobić by się nie poturbować) cz.1

icoPewnie mieliście już kilka razy okazję oglądać jak wasi przeciwnicy latają całą formacją w szyku. I pewnie nie raz zastanawiało was jak oni to robią, że nie powpadali jeszcze na siebie ani razu. Ba pewnie nie raz byliście mocno zaskoczeni jak to jest ze to całe manewrowanie nie przeszkadza im w utrzymaniu szyku. Ten artykuł będzie właśnie o tym jak latać w szyku i nie pozabijać swoich pilotów przy manewrach.

Zacznijmy od podstaw. Rozstawienie. Musicie wiedzieć, że rozstawienie statków i ich odległość od siebie jest kluczowa w dobrym manewrowaniu. Każdy gracz, który lata w formacji zanim zakończy rozstawianie swoich maszyn bardzo uważnie przygląda się odległościom między jego własnymi maszynami.

rozstawienieKiedy rozstawiacie swoje statki z założeniem poruszania ich w zwartej grupie musicie pamiętać o tym by znalazły się one już na starcie w odpowiedniej odległości od siebie. Obrazek powyżej powinien wam pokazać, jaka powinna być zachowana minimalna odległość pomiędzy maszynami. Wszystkie dalsze manewry, jakie będę wam tu opisywał pokazane są w oparciu o ta startową formacje. Pamiętajcie także by statki o niskim poziomie pilotażu ustawiać z przodu formacji. Ułatwia to znacznie przemieszczanie się wszystkich maszyn.

diamentwypadek

A powyżej jeszcze przykład tego, co się stanie, jeżeli mnie nie posłuchacie. 😉 Statki po lewej stronie nie zachowały odpowiedniej odległości pomiędzy sobą i ich manewry nie skończyły się dla nich dobrze. Statki po prawej stronie zachowały odpowiednia odległość.

  • Skręty

skrecanie101Zacznijmy, więc od skrętów lecących w jednym szeregu. Wiele problemów pojawia się już na tym etapie. Jak utrzymać statki w formacji i jednocześnie nie powpadać na siebie. W przypadku lekkich manewrów, najlepiej zacząć od niskiej prędkości dla statku, który będzie po wewnętrznej stronie kręgu. Tak jak przedstawiono to na obrazku poniżej. Statki są w stanie kontynuować manewrowanie jeszcze przez kolejną turę utrzymując formację. Pamiętajcie jednak że po drugiej turze odległość pomiędzy nimi zmniejszy się już do tego stopnia że dalsze manewrowanie może być dla Was niebezpieczne.

bałagan

Jednak prawdziwe problemy zaczynają się dopiero gry wasza formacja składa się z więcej jak jednego rzędu statków. Powyższy przykład pokazuje jak w takiej sytuacji postąpić by statki nie powpadały na siebie. Statki po wewnętrznej (3 i 4) w pierwszej turze manewrowania poruszają się lekką dwójką. Statki z zewnętrznej (1 i 2) zamiast lekkiej dwójki używają lekkiej trójki. W drugiej rundzie statek numer 1 kontynuuje swój manewr przy pomocy lekkiej trójki podczas gdy pozostałe statki używają już manewru lekkie dwa. Niestety zachowanie startowej formacji jest w tym przypadku nie do odratowania. Ale wszystkie statki są w stanie nadal wykonywać swoje akcje.

  • Zwroty

skr1

Inaczej niż przy skręcaniu, przy zwrotach powinniście używać kombinacji 3 i 1. Niestety ponieważ większość statków rebelii nie może używać zwrotu 1 manewr ten jest zwykle wykonywany przez statki imperialne.

skr2

Oto przykład tego co się stanie jeżeli spróbujecie użyć manewrów w kombinacjach 3 i 2 lub 2 i 1.
skr3

Wykonując zwrot możecie też używać manewru o tej samej wartości.

skr4

W przypadku wykonywania manewrów jak powyżej musicie pamiętać o tym, że statek który na początku znajdował się na pierwszym rzędzie (1) po zakończeniu manewru będzie w rzędzie drugim.

Tyle na dziś. Poćwiczcie trochę z tym co wam przekazałem, za jakieś 2 tygodnie skupimy się na bardziej skomplikowanych sztuczkach.

Przygotowany dla Was artykuł jest inspirowany tym  dokumentem. Wszystkie obrazki przeprowadzanych manewrów pochodzą z tego artykułu. Jeżeli nie możecie się doczekać kolejnej cześć artykułu, a angielski nie stanowi dla Was problemu, zachęcam do zapoznania się z nim.

I niech Moc będzie z Wami 😉

Komentarze

comments

Jedna myśl nt. „I kiedy znajdziesz się na zakręcie…. (co zrobić by się nie poturbować) cz.1

  1. Pingback: Utrzymać szyk (co zrobić by się nie poturbować) cz.2 | X-Wing Gra figurkowa

Dodaj komentarz