I co teraz?

tumblr_inline_o732b2ymoB1sgm97w_1280Najnowszy FAQ spadł na graczy jak grom z jasnego nieba. Trochę przypomina to sytuację zimy dla drogowców – wszyscy wiedzą, że będzie, jednak za każdym razem zaskakuje. Na wprowadzone zmiany można narzekać lub też się z nich cieszyć, ale trzeba mimo wszystko je zaakceptować. W tym tekście spróbuje przeanalizować ten FAQ i wywróżyć jaki będzie miał wpływ.

Chyba najważniejszym punktem powstania tego tekstu jest czas – nie za późno, nie za wcześnie, akurat kiedy już opadły emocje, turnieje które wydarzyły się niebezpiecznie blisko publikacji FAQ już się odbyły i nie ma co drążyć tematu czy powinien obowiązywać czy też nie. Abstrahując od kwestii, że wydanie tego tekstu było niemałą porażką ze strony wydawcy – publikacja z wcześniejszą datą ważności? FFG nie powinno popełniać takich błędów.

Oczywiście cały krzyk się podniósł, bo nerf jumpmasterów – jednak warto się przyjrzeć sytuacji trochę dokładniej. Uboaty są łatwą do prowadzenia eskadrą z solidnym wygarem, więc większość eskadr miało z tym problemu. Właśnie – większość. Cały czas dziwiłem się, czemu Ci co tak narzekali na tą eskadrę po prostu nie ogrywali Crackswarmów i niszczyli w pairingach z jumpami? Jeden z łatwiejszych match-upów.
Ale do rzeczy, uderzające w Agromechy FAQ, tak kluczowe w tej rozpisce, co tak na dobrą sprawę dawały Uboatom? Powodował, że plasmy miały realną szansę na zrobienie obrażeń, solidnych, albo w przypadku asów, jakichkolwiek. To nie było jednak najważniejsze, agromechy powodowały, że te statki miały szansę na robienie obrażeń w późniejszych etapach gry, już bez torped. W końcu to statek jedynie z 2 kośćmi ataku z broni podstawowej. Można zastąpić Agromechy Overclockami, jednak to nie poprawia obrażeń w late game, ale polepsza przeżywalność na początku. Wszyscy hejterzy, zamiast biadolić zaślepionym jakie to uboaty są nie do zrobienia, powinni zauważyć, że główną zaletą tej rozpiski są trzy duże statki. Trudne do ominięcia i ścigania, a także wyporne. Frakcja scumów jako jedyna ma opcję tworzenia skutecznych eskadr tego typu i nie mam na myśli wyłącznie jumpmasterów, ale także kombinacje z YV-666, Firespray czy nadchodzący Lancer.
chimpbg

Na koniec jeszcze warto zauważyć, że w końcu po tylu falach jest sensowne zastosowanie zmasowanych ordnanceów. Czy nie o to też cały czas chodziło?
Nie piszę tego jako obrońca rozpiski, którą sam gram. Chce zwrócić uwagę, że wprawieni gracze i tak nie zrezygnują z tego typu rozpiski. Przerobią ją i będą osiągali wyniki dalej.

Wracając jednakowoż do samego FAQ – dla mnie osobiście jest tutaj sytuacja typu „A nie mówiłem?”
Dwa rulingi, jeden bardziej istotny drugi mniej, które były interpretowane przez rzesze ludzi w jeden sposób, a jako że lubię wdawać się w dyskusje na ten temat szczególnie kiedy mam odmienne zdanie, trochę aktywności wykazywałem po stronie mniejszości. Jak pokazał ten FAQ, logika jednak zwyciężyła, i tym sposobem kiedy Boba Fett załogant wyrzuca kartę ordnance, właściciel tejże karty może wyrzuć token extra municji, a TLT na Ghoscie z zadokowanym Phantomem na koniec rundy może strzelać standardowo dwa razy.

Z mniej istotnych spraw, chwała za wyjaśnienie kwestii zmieniania wartości pilota w trakcie fazy walki, jednak szkoda, że nie zrobili tego samego dla fazy aktywacji w tym rzadkim przypadku Asa Epsilon oraz Oicunna, kiedy gracz Asa ma pierwszeństwo. Na ten moment wiadomo tyle, że najprawdopodobniej galaktyka wybucha albo na planszy wyskakuje bluescreen – ciężko powiedzieć co po prawdzie zrobić w tej wyjątkowej sytuacji.

Mistrzostwem świata jest rozpisany układ logiczny dla ataku – główny powód znerfienia jumpmasterów i wielu innych zmian. Dzięki temu nie ma już żadnych wątpliwości w tej kwestii co kiedy i po czym następuje.

Rzecz natomiast, która dostała buffa i nikt nie zwraca na to żadnej uwagi jest Omega Lider. Nałożony lock blokuje teraz już absolutnie wszystkie modyfikacje po za dodawaniem i zmniejszaniem kości oraz crack shota.

A tutaj LINK do nowego FAQ!

Star-Wars-X-Wing-TIE-Defender-Expansion-Pack-1

Jeżeli mam wróżyć co teraz, to mimo wszystko ilość jumpmasterów spadnie drastycznie – oczywiście mam na myśli buildy 3uboatów. Było całe grono, które zaopatrzyło się w rozpiskę z powodu hype’u jaki wywołała, jednak nie było zaskoczenia, bo jednak samograjem nie była. Umocni to z powrotem pozycję imperialnych asów, a na pewno Vadera, który miał ciężki żywot przez torpedowce. Weterani imperium tylko pomagają tego rodzaju rozpisek, którzy po za tym upraszczają znacząco latanie imperium. Defendery są statkami pośrednimi między rebelią, a imperium, a już dzięki tytułom zyskują tylko najlepsze cechy obu frakcji. Manewrowość i odpowiednie obrażenia, połączone z przeżywalnością oraz sporym wybaczaniem błędów na pewno odświeżą rozpiski imperialne.
Rebelia ma też swoją szansę, wszelkie kombinacje 4-5 statków w tej frakcji wrócą do łask z całą pewnością. Regenerujące asy może nie koniecznie, ale nie skreślałbym ich też głównie przez czarnego konia, a raczej Asa czerwonych.
Natomiast Szumowiny z całą pewnością będą mocno wykorzystywały kombinacje dwóch naładowanych dużych statków. Big bros już pokazali w różnych formach, że wygrywają turnieje wysokiej rangi, szczególnie pary Dengar i Manaroo oraz Boba i Kath.

Ostatnie Regio w tym sezonie w Polsce odbywa się na północy(na które przy okazji gorąco zapraszam), więc już tam będzie można sprawdzić jaki wpływ mają na metę zarówno weterani jak i nowe FAQ. Będzie można tam sprawdzić co teraz się dzieje na scenie X-winga.
Mam nadzieję, że zachęciłem Was do zastanowienia się nad rozpiskami na zbliżające się coraz bardziej Mistrzostwa Polski. Może coś pominąłem? Komentarze są dla Was!

Adios

Komentarze

comments

Jedna myśl nt. „I co teraz?

  1. Pingback: Podsumowanie sezonu Mistrzostw Regionu | X-Wing Gra figurkowa

Dodaj komentarz