Howard Aces by Lukasz Golonka

Minęło już trochę czasu od zakończenia Series Open w Krakowie. Jak pisałem w poprzednim wpisie chciałem się zając analizą rozpiski zwycięzcy turnieju, czyli Łukasza Golonki.

Łukasz wybrał na turniej eskadrę złożoną z Quickdraw w Tie/sf, Inkwizytora w Tie Adv. Prototype, oraz promu Lambda z Kapitanem Yorrem. Archetyp ten jest znany jak Howard Aces (od Duncana Howarda).

Łukasz tak złożoną eskadrą osiągnął wynik 5:1 w swissie i ostatecznie wygrał cały turniej pokonując przeciwników z Topach.

Analiza Meta-Winga pokazuje, że jest to rozpiska regularnie pozwalająca zajmować czołowe miejsca na turniejach.  Jest również obecnie jednym z najpopularniejszych archetypów eskadr, a na pewno najpopularniejsza wśród rozpisek imperialnych. Jak pewnie większość graczy kojarzy jeszcze nie dawno Imperium opierało się głównie na rozpiskach z harpunami i/lub wysokim PS (dochodzące do PS11). Dlaczego więc ta tendencja, się odwróciła i w rozpisce, której użył Łukasz nie ma, statku ze zwiększonym PS? Postaram się to zaraz rozgryźć.

źródło naekranie.pl

Na początek zajmiemy się Inkwizytorem w Tie Advanced Prototype. Jest to postać znana z serialu animowanego „REBELS”.  Umiejka pilota pozwala traktować własne ataki tak jakby były na zasięgu 1. Jak spojrzymy na bazową ilość kości ataku, czyli 2, można pomyśleć, że ten statek jest słaby. Jednak traktowanie ataków jakby były w zasięgu 1 powoduje, że atakujemy zawsze 3 kośćmi, więc jest nieźle. Dodatkowo obrońca nie otrzymuje premii obronnych typu dodatkowa kość za zasięg 3 i nie działają np. autodopalacze. W efekcie umiejętność jest bardzo silna i Inkwizytor lubi atakować z daleka. Sprzyja takiej taktyce również to, że sami dostaniemy premie za zasięg 3, i nasz Tie jest wyposażony w autodopalacze, więc bazowa defensywa jest bardzo przyzwoita. Tytuł Tie/v1 daje nam możliwość otrzymania gratisowego żetonu uniku (nominalnie nie ma takiej akcji na pasku akcji) po tym jak namierzymy cel, w efekcie mamy dwie akcje wykonując jedną. Dodając jeszcze do tego „Na granicy ryzyka”, jako talent elitarny pozwala nam to wykonać dodatkową akcję: np.: skupienie lub beczką albo dopalacz i mamy bardzo fajny statek o dużych możliwościach, w połączeniu z bardzo przyjemnym dialem z dużą ilością zielonych manewrów ( np. ostre 1), dostajemy bardzo uniwersalnego asa. Dodatkowo podwójna modyfikacja ataku lub obrony pozwala nam elastycznie dopasowywać się do sytuacji, więc albo mocno strzelamy, albo mocno się bronimy. Tak duża uniwersalność jest bardzo cenna na statku z 4 pkt hp.

znaleziona na ebay wyobrażenie Quickdraw

Razem z Inkwizytorem lata chyba najpopularniejszy Imperialny pilot (First Order uściślając) w Tie/sf Quickdraw. Quickdraw jest postacią wymyśloną przez FFG na potrzeby gry i autorzy zdecydowali, że jest to kobieta (podobnie jak Omega Leader). Widać, że najlepszymi pilotami w Najwyższym Porządku były przedstawicielki płci pięknej. Ok umiejętność pilota pozwala na wykonanie dodatkowego ataku raz na rundę w momencie, kiedy statek straci żeton tarczy. Umiejka z jednej strony podobna do Dengara, ale są spore różnice. Po pierwsze nie musi strzelać do statku, który do nas strzelał i nie musi on być w naszym podstawowym polu rażenia. Naprawdę jedna z najciekawszych umiejek w grze, w połączeniu z 3 tarczami potrafi być mordercza. Oczywiście jest wyposażona w tytuł „Szkolenie sił specjalnych” za 0 pkt. Dostaje dodatkową kość ataku, jeśli strzeli do przodu lub możliwość wykonania dwóch ataków: do przodu, a następnie do tyłu (strzał do przodu jest konieczny), ale wtedy nie może dostać dodatkowej kości ataku, więc gracz rzuca dwoma kostkami ataku (plus premia za zasięg 1 ewentualnie). Można sobie wyobrazić sytuację, w której generuje 4 strzały na rundę! Modyfikacja, jaka jest najczęściej spotykana to „Lekka Rama”, która pozwala nam rzucać dodatkową kością obrony, jeżeli przeciwnik atakuje nas większą ilością kości, niż my się bronimy. Jako system zakłada się „ System Kontroli Ognia” pozwalający po ataku nałożyć żeton namierzenia na ostrzelany statek, oczywista synergia z umiejętnością. I jak dla mnie Creme de la crème tej pilot, czyli elitarny talent i tutaj „Biegłość”. Jak przyjrzymy się tym, co ludzie grają to zauważymy, że Quickdraw jest najczęściej łączona z „Instynktem Weterana”. W mojej opinii expertise spisuje się na tej pilot znacznie lepiej…, Dlaczego? Pozwala nam to generować ataki o dużych możliwościach modyfikacji (w połączeniu z FCS), oraz pozwala nam na wykonanie akcji defensywnej beczki lub skupienia. Mogąc strzelić 2x w rundzie dodatkowo z namierzeniem i biegłością daje nam to bardzo stabilny ostrzał z reguły z 3 trafieniami na kościach. I nie musimy wydawać żetonu skupienia, który zachowamy np. na obronę.

kadr z filmu „Powrót Jedi”

I na koniec prom Lambda z kapitanem Yorrem. Jedną z funkcji Lambdy w tej rozpisce jest bycie taksówką dla Imperatora Palpatine`a który istotnie wzmacnia całą eskadrę. Jego umiejętność określenia przed rzutem wyniku na jednej kości pozwala istotnie zwiększyć defensywę lub ofensywę pozostałych statków w eskadrze. Dodatkowo „detektor kolizji” chroni nasz statek przed efektami krytycznymi latania po przeszkodach. Szybko można zapytać, dlaczego Yorr, a nie Omicron Group Pilot, który jest tańszy? Otóż umiejętność Yorra pozwala:”Kiedy inny przyjazny statek w zasięgu 1-2 ma otrzymać, żeton stresu gdy ty masz 2 lub mniej żetonów stresu, możesz przypisać sobie ten żeton”. W efekcie otrzymujemy doskonałą synergię eskadry. Yorr pozwala latać dowolny manewr Inkwizytorowi gdyż ten nie jest zestresowany po wykonaniu dodatkowej akcji z „na granicy ryzyka”, jak również chroni przed stresem Quickdraw, która ma talent biegłość. Tak samo rozpiski oparte na stresowaniu przeciwnika mające np. R3-A2, Assaj Ventress, Rebel Captive, etc.; mają istotny problem, gdyż kluczowy efekt nie trafia tam gdzie w zamierzeniu powinien. W efekcie umiejętność Yorra jest bardzo kluczowa dla działania eskadry.

Zapytałem również naszego Championa, dlaczego akurat wybrał tą rozpiskę? W odpowiedzi odpisał, że jest w jego opinii jest to roypiska: „najbardziej uniwersalna i pozwala na maksymalną elastyczność w podejściu do przeciwnika jak również ma narzędzia do pokonania większości rozpisek rebelianckich”, które dominują na stołach obecnie. Na „Biegłość” na Quickdraw zdecydował się ze względu na dużą popularność Ghosta, na turniejach, a sam nie podbijał PS`a, gdyż był przekonany, że każdego asa i tak wylata… Jak widać miał rację! Dodatkowo zwrócił uwagę, iż Kpt. Yorr ma PS4, czyli wyższy niż Lothal Rebel, więc strzela przed nim, a każdy gracz wie, że to może mieć znaczenie! Jedyne, czego Łukaszowi brakuje w rozpisce to możliwości Jonowania przeciwników, ale chyba, co za dużo to niezdrowo…

Wydaje się, że najbardziej kluczowa, jest tu jednak elastyczność w lataniu poprzez możliwość wyboru najbardziej optymalnych manewrów, np. Quickdraw ma ostre 1 i 3 czerwone, co ją mocno ogranicza. Oczywiście na Yorze mamy limit stresów i też musimy latać czasem zielone nim, ale jest to bardzo ciekawa opcja.

Podsumowując: Rozpiska jest bardzo elastyczna i uniwersalna jak zauważył Łukasz Golonka, dodatkowo nie ma zbyt wielu słabych paringów. Zwróciłbym tylko uwagę, że jest to rozpiska wymagająca pomysłu na grę i odpowiedniej ilości umiejętności w lataniu plastikowymi stateczkami. Wyniki z turniejów również, są przekonujące w ciągu ostatniego miesiąca lista wygrała 3 turnieje Regio i jeden turniej SOS (archetyp są różnice w ulepszeniach).

Oczywiście trzeba jeszcze Łukaszowi pogratulować świetnej gry na turnieju i życzymy, aby na turnieju Coruscant pokazał jak się lata w Polsce!

Komentarze

comments

Dodaj komentarz