FAQ i Zasady turniejowe

Znowu się dzieje w X-wing’u na scenie turniejowej i nie mam bynajmniej na myśli 8 fali oraz kończącego się sezonu Store. FFG po raz kolejny uraczyło nas, graczy, nowymi uściśleniami. Dużo, ważnych zmian, ze standardowo świetnym wyczuciem czasu. Jednak okej, rozumiem, że kwestie sporne trzeba zawsze przedyskutować i potem jeszcze napisać PDF – to zajmuje czas. Ale oto w końcu są oba dokumenty, a ja się postaram przybliżyć najważniejsze zmiany.

Zacznę tym razem od FAQ (chociaż nie pamiętam od czego ostatnie takie podsumowanie zaczynałem). Przeglądając czerwonym drukiem fragmenty, w pierwszym momencie natykamy się na promień ściągający. Zapytacie się, „Co? Już? Dopiero co wyszło!” ale tak, już. Brakującym zdaniem na oryginalnie wydrukowanej karcie jest to, mówiące że statek, który został przesunięty na asteroidę otrzymuje wszelkie efekty z tego tytułu – oczywista oczywistość.
Kolejną poprawką (naprawdę kolejną, tą kartę precyzują praktycznie odkąd wyszła) otrzymały również Autodopalacze, które już mam nadzieję są tak jasno sprecyzowane, że bardziej się nie da – działają w polu rażeniu w zasięgu powyżej 2 oraz po za polem rażenia – voila!.

Apropos zasięgów – na kilku przykładach zostało dokładnie objaśnione co, gdzie, jak i kiedy działa. Wydaje mi się, że na przykładzie zostały określone praktycznie wszystkie przypadki, które mogły wywoływać kontrowersje. W związku z tym chyba najistotniejsza zmiana, to że statki posiadające wieżyczkę i taktyka jednocześnie, wcześniej mierzyły odległość po najkrótszej linii. Teraz osobno sprawdzamy dla taktyka, który działa tylko w polu rażenia i atakujemy po najkrótszej linii, więc może się zdarzyć sytuacja jak na obrazku, czyli atakujemy na zasięgu 1 ale w polu rażenia jest zasięg 2, więc taktyk działa.

Kilka ciekawostek również znalazło się w tym FAQ. Wampa oczywiście może wykorzystać zasadę po wszystkich rzutach, zarówno ataku jak i obrony, doprecyzowana została sytuacja gdy położy się nieodpowiedni dial przy statku – jeżeli manewry się zgadzają – okej. Jeśli nie, przeciwnik wybiera nam legalny manewr. Podobnie określono sytuacje z rzutami nieodpowiednią ilością kości – w przypadku zbyt wielu ponawiamy rzut, natomiast gdy rzucimy za mało, dorzucamy kolejne. Znaleźć możemy sytuacje Corrana Horna z krytykiem Oślepiony Pilot, Esege Tuketu w towarzystwie Poe Damerona, kolejność regeneracji Mirandy z TLT oraz VI z Szczeniakiem.
Z bardziej kontrowersyjnych spraw – Lider Omegi. Blokuje wszelkie modyfikacje, jedynie można dodawać kostki (czyli np. Jan Ors albo Lider Zety) albo je odejmować(Celny Strzał). Inna kwestia, Inkwizytor strzela ze swojej broni podstawowej zawsze na zasięgu czyli Autodopalacze nie działają i jednocześnie dla zasad specjalnych jak Carnora Jaxa to nie działa, chyba że faktycznie na tym zasięgu 1 się znajduje.
Dodatkowo jeszcze została opisana sytuacja gdy Valen Rudor wykorzystuje swoją zasadę podczas podwójnych ataków, zasada Młodzika działa również na TIE/fo, a karta załoganta Boba Fett nie usuwa kart powiązanych ze sobą w jakiś sposób, ale blokuje Upiora przed wyskoczeniem z Ducha. Odrobinę pogorszono System Zwrotny, z którego już nie można korzystać będąc na asteroidzie, dokładnie określono tytuły dla TIE Adv oraz Prototyp TIE Adv, a także opisano połączenie promienia ściągającego oraz bezwzględności.

Tyle jeśli chodzi o zmiany w FAQ, trochę ich jest, jednak nie martwcie się, w zasadach turniejowych jest ich znacznie więcej. Zacznę więc od tych, które dotyczą graczy.

Których na szczęście jest nie wiele. Same zasady nie zmieniły się znacząco, elementy zostały doprecyzowane, żeby prowadzący turniej/sędzia nie miał tak związanych rąk jak dotychczas. Jedna rzecz ciekawa, to że można już generalnie modyfikować statki byleby nie wprowadzały zamieszania co to za statek jest.
Co bardziej może bardziej interesować graczy to zmiana sezonu turniejowego, który został poprzestawiany i trwać będzie prawie cały rok bez większych przerw. Nowe zmiany już będą wprowadzone w 2016 roku, bo Mistrzostwach Świata rozpocznie się nowy sezon Mistrzostw Regionu.

Natomiast dla organizatorów, trochę więcej niuansów. Może się wydawać, że część elementów jak na przykład podział ról uczestników turniejów, jest odrobinę bez sensu, jednak osobiście uważam że tego rodzaju mają charakter taki sam jak cały dokument – dokładnego określenia poszczególnych etapów i elementów związanych z turniejem i jego organizacją, żeby wszystko było klarownie wyjaśnione. Dlatego znajdziemy takie informacje jak dopuszczone zachowania graczy na turnieju albo elementy które organizator musi przygotować na turniej czy kiedy może samemu brać udział w turnieju. Po raz kolejny dostajemy wytyczne jaką strukturę trzeba przyjąć na turnieju uzależnioną odpowiednio od ilości graczy a także rodzaje turniejów, jak je klasyfikować na wzgląd ważności.

Wszystkie linki do omówionych przeze mnie tematów:
FAQ: https://images-cdn.fantasyflightgames.com/filer_public/3a/d1/3ad18ffb-443d-45d1-837e-b542bc1ffe2f/x-wing_faq_v411.pdf
Zasady turniejowe: https://images-cdn.fantasyflightgames.com/filer_public/a7/9c/a79ced72-1da1-466a-97d7-5bd573457afd/x-wing_tournament_regulations_v10_high_res.pdf
Artykuł o zmianach w FFG OP: https://www.fantasyflightgames.com/en/news/2016/3/15/the-next-step-in-organized-play/

 Adios!

Komentarze

comments

Dodaj komentarz