Dopalacze. Czy potrzebujemy?

Akcja „dopalacz” pojawiła się wraz z 2gą falą statków. Dwa z zaprezentowanych w fali myśliwców, czyli A-wing oraz TIE Interceptor posiadają tą akcję domyślnie. Natomiast wraz z Sokołem Milenium dostaliśmy kartę modyfikacji, pozwalającą na dodanie tej akcji do dowolnego innego statku.


Do czego służy sama akcja?

Po jej zdeklarowaniu statek może przesunąć się w przód tak jakby wykonywał manewr 1 prosto lub 1 skręt. Gracz powinien przed wykonaniem akcji zadeklarować w którym kierunku będzie się poruszał. Musi przy tym pamiętać że przy pomocy tej akcji wykonywany manewr nie może zakończyć się na innym statku lub przeszkodzie, a wzornik manewru nie może po nałożeniu najść na żadną przeszkodę.
W porównaniu do beczki dopalacz to bardziej precyzyjny manewr. Położenie statku po manewrze jest bardzo dokładne. Nie ma możliwości dopasowania go do naszych potrzeb. Dlatego jeszcze przed początkiem tury już na etapie planowania powinniśmy zastanowić się nad naszym manewrem. Należy pamiętać że na wykonanie skrętu potrzebujemy trochę przestrzeni. Dlatego dobrze jest rozstawić go w pewnej odległości od naszych głównych sił(odległość 2 wydaje się być odpowiednia w większości przypadków, ale może na to mieć wpływ jeszcze kilka innych czynników, jak asteroidy czy ustawienie przeciwnika).

bust0

Poniższy przykład manewru przedstawia sytuacje w której udało się zarówno wyjść z pola ostrzału przeciwnika jak i zmniejszyć do niego dystans. Wychodzenie z pola ostrzału jest o tyle ważne że zarówno A-wingi jak i Interceptory nie są statkami z przesadnie dużą żywotnością w przeliczeniu na ich koszt. Zadbanie o ich bezpieczeństwo powinno być zawsze pierwszym priorytetem każdego dowódcy. Jeżeli statki te przetrwają do drugiej połowy bitwy powinny dać wam przewagę nad resztkami sił przeciwnika. Zmniejszenie dystansu jest też bardzo pomocne w przypadku A-winga, który sam z siebie nie posiada dużej siły ognia.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sama akcja w rozgrywce ma także drugie zastosowanie.Podobnie jak w przypadku „beczki”, pilot o niskim poziomie umiejętności może wykorzystać „dopalacz” by zablokować swoim przeciwnikom przestrzeń na której mają się zatrzymać. Pozbawi to wroga możliwości wykonania akcji, a co za tym idzie ograniczy jego efektywność w walce.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Agresywne manewrowanie

SWX09 RyzykantWartą wspomnienia jest także karta „Ryzykant”. Ten elitarny talent o koszcie 3, pozwala pilotowi myśliwca wykonać zwrot o prędkości 1 w lewo lub w prawo. Po wykonaniu tego dodatkowego manewru pilot otrzymuje żeton stresu ale jego wykonanie często otwiera przed nim dodatkowe możliwości. Ryzykant oczywiście może być wyekwipowany na każdym statku jednak na statkach bez „dopalacza” dodatkowym kosztem podczas jego wykorzystania mogą być dodatkowe dwa obrażenia dla statku który go wykonuje!

Poniżej dwa przykłady wykorzystania manewru w praktyce.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jak widać powyżej przy odpowiednim ustawieniu na początku tury akcja może nam pozwolić zakończyć ruch w pozycji umożliwiającej atak przeciwnika z flanki. W kolejnej turze w takim wypadku możemy znaleźć się już na jego plecach, podczas gdy on zmuszony jest walczyć z naszymi głównymi siłami.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

To nie jest jedyny moment kiedy ta karta pozwoli nam się przydać. Przyjrzyjcie się teraz tej sytuacji, oba statki znajdują się już w odległości zmuszającej je do wykonania nawrotu. Jeżeli do tego dojdzie przeciwnik będzie miał nad wami przewagę. Ma mocniejsze uzbrojenie oraz większą żywotność w porównaniu z waszym statkiem. Dobre wykorzystanie zwrotu 3 oraz „ryzykanta” może zmienić naszą sytuacje na stole. Wyszliśmy z pola rażenia przeciwnika i jesteśmy dobrze ustawieni względem niego. Kolejna tura będzie działała na naszą korzyść z racji tego, że przeciwnik ma ograniczoną ilość manewrów które może wykonać. I jeszcze krótszą listę tych, które pozwolą mu na zrzucenie stresu. Podczas gdy Interoreceptory oraz A-wingi bez większych problemów się go pozbędą.

Istotna jest jeszcze jedna sprawa. Przy pomocy manewru z karty „ryzykant” możemy najść na statek przeciwnika i zakończyć przez to ruch zderzeniem z nim. To niby niewiele, ale czasami nie chcemy zostać ostrzelani przez przeciwnika. Może to być dobre wyjście z takiej sytuacji.

Kombo beczka i dopalacz

SWX08 SWX22 Na granicy ryzykaA jak dopalacz zgrywa się z beczką którą poznaliśmy w poprzednim artykule? Rewelacyjnie. Wykorzystanie obu manewrów jednocześnie może znacząco przemieścić statek po planszy. Lub zatrzymać go w miejscu jeżeli będzie taka potrzeba. Pomocna przy tym manewrze może okazać się karta „na granicy ryzyka”.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

 

 

Mam nadzieję ze tych kilka pokazanych manewrów zachęci was od częstszego korzystania z „dopalaczy”. Jak widzicie mogą dać one tę odrobinę przewagi nad przeciwnikiem właśnie wtedy gdy jej potrzebujecie.

I niech Moc dobrze wam służy. 

Komentarze

comments

Dodaj komentarz