Witamy w Gromadzie Aturi

Kiedy w 2012 pojawiła się podstawka do X-winga wielu z Nas oszalało na jej punkcie. Okazała się być czymś niezwykłym, czy wręcz magicznym. Doskonałym połączeniem prostej, łatwej w nauce gry, świetnego klimatu gry oraz przepięknych modeli. Sama rozrywka była też szybka, na tyle by można było pograć nawet w tygodniu. Jednak do tego żeby można było X-winga nazwać grą doskonałą czegoś brakowało… Czego? O tym będzie poniżej. 

To czego w moim (i nie tylko w moim) odczuciu od zawsze brakowało X-wingowi to możliwość jeszcze silniejszego zgłębienia się w świat gry. Oczywiście latanie eskadrami z Wedgem, Hanem czy Vaderem jest przyjemne, ale nie oszukujmy się – skrycie marzymy abyśmy to właśnie MY siedzieli na pokładzie swoich ulubionych myśliwców oraz żebyśmy to my  walczyli przeciw lub ramię w ramię z galaktycznym imperium.

Kilka osób za granicami naszego kraju myślało podobnie. Josh Derksen postanowił coś z tym zrobić. Wspólnie z lokalną społecznością graczy zaczęli pracować nad nowym trybem gry, który wniósł by trochę świeżości do ciągłych turniejowych potyczek. Tak właśnie powstała kampania „Bohaterów Gromady Aturi”.

BGA lub HoAC to kooperacyjna kampania dla od dwóch do sześciu graczy, w której niczym w grach RPG dostajemy kartę własnego pilota, którą wraz z postępami kampanii będziemy rozwijać. Nasz pilot będzie podnosił swoje umiejętności oraz dokupował nowe karty rozwinięć do swojego statku. Nasze przygody jako świeżego pilota Rebelii zaczniemy od jego pierwszych kroków. A kampanię będziemy kończyć jako doświadczeni weterani i w iście filmowym stylu.

TIE Droid? czyli SI w grze.
Chyba największą zaletą gry jest automatyzacja jakiej poddano stronę Imperialną. Każdy ze statków dostał własną kartę SI gdzie za pomocą prostych instrukcji dowiemy się co dany myśliwiec zrobi – jak się zachowa w turze gry. Żeby wszystko nie było za bardzo przewidywalne doszła kostka K6 w celu lekkiego urozmaicenia tego, co wrogi myśliwiec może zrobić „na stole”. Jak to się sprawdza? W moim odczuciu bardzo dobrze. I tu słowo wyjaśnienia – bardzo dobrze to znaczy że w około 80-90% przypadków uważam, że dany manewr był logiczny. Niekoniecznie idealny czy optymalny, ale logiczny. Co przy tak prostym napisaniu SI i jednocześnie dość skomplikowanej planszy do gry (brak pól, poruszanie się po miarkach) uważam za bardzo dobry wynik. Tych pozostałych naście procent obronię tym, że wasi przeciwnicy też często robią na stole rzeczy które nie do końca potrafiliście przewidzieć lub są dla Was logiczne. 😉 Wiec podsumowując system SI w tej grze działa wyśmienicie i wiele innych tytułów mogło by się od niego wiele nauczyć.

Dość już tego pisania, nie będę już dłużej owijał. Wszystkie te rzeczy których moim zdaniem brakuje X-wingowi do gry idealnej znajdziecie tu:

—–> Bohaterowie Gromady Aturi <——

  • Uwagi

Wersja 0.7. Przygotowana przez nas wersja BGA wyszła w czasie kiedy w sklepach dopiero pojawiała się 7 fala. I jeżeli chcecie zachować balans gry to polecam ograniczyć się tylko do kart z fal 1-7. Jeżeli zagracie ze wszystkimi kartami które wyszły do tej pory może okazać się że gra jest dla Was po prostu za łatwa. Nam podczas testów granie na wszystkich kartach nie podeszło. Nie stawiało wyzwania, bo myśliwce TIE, których lata w grze dużo nie radzą sobie już tak dobrze jak kiedyś.

Modele. Do gry potrzeba trochę różnych statków. Szczególnie Imperialnych myśliwcow TIE. Jeżeli takich nie macie, nie przejmujcie się i używajcie zamienników. Diale są potrzebne tylko dla graczy, SI sobie radzi bez nich wiec nie musicie się martwic, że trzeba teraz dokupić mnóstwo statków żeby pograć w Aturi. 😉

Tłumaczenie. Zrobiliśmy co się dało, żeby wyszło dobrze i spójnie. Czasami musieliśmy iść trochę na kompromis, bo na przykład miejsce w polu na karcie jest ograniczone a polski język lubi opisywać większą ilością słów rzeczy które angielskim mieszczą się w jednym. Nikt z nas nie robi tego zawodowo wiec musicie nam wybaczyć jeżeli coś wyszło nie do końca idealnie. Czy nam się udało – to już ocenicie Wy. Jeżeli znajdziecie jakieś drobne błędy, dajcie znać, a postaramy się zebrać je w całość i poprawić w wolnej chwili.

  • Podziękowania

@Kamil Dziliński – odwaliłeś całość, a jeżeli nie to 95% całej roboty. Nie mam możliwości odwdzięczenia Ci się za ogrom poświęconego przez ciebie czasu i pracy. Wiec zrobię to trochę inaczej 😉 Jeżeli zagracie w BGA, spodoba wam się i spotkacie kiedyś Kamila, postawcie mu piwo, bo myślę że zasłużył na nie.

@Paweł Rojewski – Tam gdzie Kamilowi brakowało sił, pojawiał się Paweł. Za to że znajdował czas na uzupełnianie tłumaczeń i drobne korekty pod koniec naszych prac też należy mu się piwko.

  • Przyszłość

BGA było dużym projektem, który zajął nam zdecydowanie więcej czasu niż zakładaliśmy. Kto wie, być może w 2018 dorzucimy coś jeszcze ;). Na horyzoncie rysuję się na przykład kampania do Imperium, która prezentuje się całkiem nieźle. Być może znajdzie się też czas na drobne erraty. Ale w tej chwili musimy odpocząć. Na pewno zanim zabierzemy się za kolejne zadania chętnie dowiemy się od was czy coś takiego jak te kooperacyjne kampanie ogólnie Was interesuje.

I ponieważ to zapewne ostatni nasz wpis w tym roku. Życzę wam Wesołych Świąt oraz Szczęśliwego Nowego Roku. A także czasu w trakcie świąt na wyciągnięcie myśliwców z szafy. I rozegranie kilku szybkich potyczek a może i całej kampanii. 😉

Komentarze

comments

Dodaj komentarz